Ga naar hoofdinhoud

Wärtsilä ontwikkelt motor die kan draaien op ammoniak

De nieuwe Wärtsilä 25 medium-speed 4-takt motor is ontworpen om de inspanningen van de maritieme sector te versnellen en te ondersteunen bij het bereiken van koolstofarme bedrijfsvoeringen (foto: Wärtsilä Corporation)

De technologiegroep Wärtsilä introduceert zijn nieuwe Wärtsilä 25 medium-speed 4-takt motor. Gebaseerd op het modulaire technologieplatform van Wärtsilä, is deze nieuwste toevoeging aan het motorportfolio van het bedrijf ontworpen om de inspanningen van de maritieme sector te versnellen en te ondersteunen bij het realiseren van koolstofarme bedrijfsvoeringen.

De modulariteit van de Wärtsilä 25-motor biedt reders en machinisten flexibiliteit, terwijl de efficiëntie en het brandstofverbruik van de motor zorgen voor minimale emissies. De motor kan al werken op diesel, LNG of op gas of vloeibare koolstofneutrale biobrandstoffen. Hij kan worden opgewaardeerd om te werken met toekomstige koolstofvrije brandstoffen zodra deze beschikbaar komen. De flexibiliteit van verschillende opties voor kleptiming is een belangrijke factor voor toekomstige optimalisatie van brandstoffen en emissies.

Ammoniak

Het is de bedoeling dat de Wärtsilä 25 de eerste Wärtsilä-motor wordt die op ammoniak als brandstof draait. De technologische ontwikkeling is momenteel aan de gang en een technologieconcept staat gepland voor 2023, gevolgd door een geplande productrelease kort daarna.

Nieuw tijdperk

“Deze motor markeert het begin van een nieuw tijdperk van toekomstbestendige motoren met middelhoge snelheid en een kleine boring, en is een belangrijke stap in de richting van de maritieme industrie die haar doelstellingen op het gebied van decarbonisatie haalt.

Kleine krachtige motor

De Wärtsilä 25 voldoet aan alle eisen. Het is een kleine maar krachtige motor en zorgt voor een moeiteloze overgang naar toekomstige brandstoffen, waardoor het nu al een toekomstbestendige investering is. Het belangrijkste is dat de Wärtsilä 25 al deze voordelen biedt, terwijl de totale eigendomskosten binnen redelijke grenzen blijven.” zegt Roger Holm, President Marine Power & Executive Vice President Wärtsilä Corporation.

Regelgeving

Bij gebruik op aardgas voldoet de motor aan IMO Tier III, net als bij diesel wanneer deze is geïntegreerd met een Wärtsilä NOx Reducer (NOR) emissiereductiesysteem. Bovendien maakt het een economisch haalbare naleving van regelgeving mogelijk, zoals de CII- en EEXI-protocollen van de IMO die in 2023 van kracht worden.

Onderhoud

De Wärtsilä 25 is ontworpen voor langdurig onderhoudsvrij gebruik en ondersteunt droogdokschema’s met een tijd tussen revisies van maximaal 32.000 uur. Hierdoor worden zowel de uitvaltijd als de bedrijfskosten aanzienlijk verminderd. Datagestuurde dynamische onderhoudsplanning en voorspellende onderhoudsdiensten kunnen de tijd tussen revisies nog verder uitbreiden.

Diverse configuraties

De Wärtsilä 25 beschikt over een robuust en zeer efficiënt turbosysteem met een hoge drukverhouding. Hij is nu verkrijgbaar in cilinderconfiguraties van 6L, 7L, 8L en 9L, terwijl de dual-fuelversie (DF) een vermogen heeft van 1,9 tot 3,1 MW en de dieselversie van 2,0 tot 3,4 MW. De common-rail hogedruk brandstofinjectietechnologie optimaliseert de verbranding en de brandstofinjectie-instellingen bij alle belastingen. Dit bevordert op zijn beurt een rookvrije werking.

Zelflerend

Andere functies zijn onder meer een zelflerende proportionele, integrale, afgeleide (PID) regeling om de kalibratiebehoeften te verminderen, en het verzamelen van kritieke motorgegevens voor voorspellend onderhoud, rapportage en analysedoeleinden via Wärtsilä’s Expert Insight-service. De modules kunnen ‘on the fly’ worden vervangen, waardoor aparte softwaredownloads niet meer nodig zijn. Optionele en eenvoudig aan te brengen aanpassingen voor arctische of tropische omstandigheden en voor het verminderen van emissies tot het niveau van een pure gasmotor zijn ook beschikbaar.

Ook interessant: Wärtsilä verkrijgt EU Stage V-certificaat voor de Wärtsilä 14 motor

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven