Ga naar hoofdinhoud

Succesvolle test gasturbine voor hybride-elektrische vliegtuigen

Een nieuwe kleine gasturbine van Rolls-Royce die speciaal is ontwikkeld om hybride-elektrische vluchten aan te drijven, heeft zijn eerste brandstofverbranding met succes voltooid. De motor is ontworpen met behulp van nieuwe verbrandingstechnologie om ultralage emissies te produceren en deze belangrijke prestatie bevestigt de effectiviteit van de compacte, krachtige turbine die zal worden geïntegreerd in een lichtgewicht turbogeneratorsysteem.

Het complete turbogeneratorsysteem wordt ontwikkeld voor de Advanced Air Mobility (AAM) markt. Dit omvat elektrische verticale start- en landingsvliegtuigen (eVTOL) of elektrische korte start- en landingsvliegtuigen (eSTOL) voor stedelijke luchtmobiliteit (UAM) en forensenvliegtuigen met maximaal 19 zitplaatsen. De gasturbine in test heeft ook potentiële toepassingen in helikopters, hulpaggregaten (APU’s) en defensie.

Meer vliegroutes door grotere actieradius
“De ontwikkeltijd tot aan deze mijlpaal – dus van de conceptfase tot en met ‘pass to test’ was minder dan 2 jaar. Het turbogeneratorsysteem zal onze klanten in staat stellenhet aantal routes met elektrische vluchten uit te breiden. Dit betekent dat meer passagiers verder kunnen reizen in vliegtuigen met lage en mogelijk zelfs helemaal geen uitstoot.”, licht Matheu Parr, Customer Director Electrical bij Rolls Royce toe.

Het turbogeneratorsysteem is een aanvulling op Rolls-Royce’s portfolio van elektrische voortstuwing. Door een krachtbron aan boord te nemen ( 500 kW -1.200 kW ) wordt de actieradius van een elektrisch vliegtuig vergroot. Deze krachtbron zal aanvankelijk gebruik maken van duurzame vliegtuigbrandstoffen en op termijn van waterstof. .

Testopstelling
De testfaciliteiten en -apparatuur, die in totaal 14 subsystemen omvatten, werden ontworpen, aangeschaft en gebouwd – of aangepast – door een wereldwijd team in een recordtijd van iets minder dan een jaar. De testopstelling bestaat uit standaardcomponenten zoals kleppen en slangen, en op maat gemaakte subsystemen zoals de brandstofinjectiesystemen, olie- en ventilatiesystemen, motorsteunen en waterremmen die werden aangepast aan de specifieke testvereisten voor deze nieuwe technologie.

De eerste tests hebben het team geholpen om zeer relevante kennis te ontwikkelen en echte gegevens te genereren om de belangrijkste technische kenmerken van het ontwerp te verifiëren. Dit maakt het mogelijk om het ontwerp aan te passen voor de volgende reeks tests, om uiteindelijk tot een hoogwaardige gecertificeerde motor voor dit nieuwe marktsegment te komen.

Hybride en elektrische aandrijfsystemen
De turbogenerator kan worden gebruikt in seriële of parallelle hybride toepassingen. Hij is zeer geschikt om batterijen op te laden en rechtstreeks energie te leveren aan elektrische voortstuwingseenheden, waardoor vliegtuigen tijdens de vlucht kunnen schakelen tussen energiebronnen. Het onderzoek en de ontwikkeling van deze technologie wordt gedeeltelijk gefinancierd door het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie. Rolls-Royce ontwikkelt complete kracht- en aandrijfsystemen voor volledig elektrische en hybride elektrische toepassingen. Hun portfolio bevat de nieuwste technologie, van energieopwekking en energieopslag via vermogenselektronica en regelsystemen tot elektromotoren.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven