Ga naar hoofdinhoud

‘Fascinatie voor techniek en engineering moet een passie zijn’

Marcel Jansen van Descon Development: ‘Engineering moet een passie zijn’ (foto: Paul Quaedvlieg)

Wat bijzondere aandrijftechniek al niet met mensen doet. Een foto van een tankaandrijving schaal 1 op 5 ging eind 2021 ‘viral’ op LinkedIn. Voor Marcel Jansen, Sr. Development Engineer en eigenaar van Descon Development kwam dat compleet als een verrassing. Ook de redactie van Aandrijftechniek werd getriggerd en ging op de koffie in Arnhem. Een gesprek over tankaandrijvingen, techniek, de food-industrie en vooral de passie voor het vak engineering.

De foto van de tankaandrijving die Marcel Jansen op LinkedIn plaatste, werd niet alleen erg goed bekeken, Marcel Jansen kreeg ook veel positieve reacties hierop. “Ik was vooral verbaasd. Je ziet op LinkedIn wel veel berichten met robots en andere nieuwe technologieën, dus ik dacht ik zet er eens wat anders op. Dat werd dus de tankaandrijving, die ik jaren geleden zelf heb ontworpen en gebouwd. Puur als hobby.”

Jansen heeft van vroeger uit al een fascinatie voor tanks. Hij zag ze jaren geleden vaker op de Edese heide oefenen. “Als zo’n tank dan voorbij dendert, is dat toch een machtig gezicht. Ik was enorm onder de indruk van de power van die tanks. Je voelt gewoon de grond dreunen als ze met een flinke vaart over de hei rijden.”

Fascinatie techniek

Naast de fascinatie voor de techniek van tanks had Jansen ook interesse in modelbouw. In 2007 ging hij beide hobby’s combineren. Hij had inmiddels thuis een mini-draaibank staan en een compacte freesbank. Bovendien kon hij, door zijn technische opleiding en diverse jaren ervaring, aardig overweg met 3D CAD-pakketten.

De aandrijving

De aandrijving en versnellingsbak van de modeltank zijn een verhaal op zich. Jansen kocht hiervoor een 5,5 pk, 160 cc, 4-takt motor van een kart. Alle tandwielen en lagers zijn eveneens inkoopdelen, maar de rest is allemaal zelf ontwikkeld en ook gemaakt. Jansen legt de opbouw uit en wijst op het motorblok.

Descon

“Aan het motorblok zit een vertragingskast, dan een koppeling en daarna een haakse overbrenging. Dan zitten daaraan de eerste en tweede versnelling. Met een zwenkconstructie met tandwielen worden de servo’s aangestuurd. Als ik hier een synchromesh constructie had moeten maken, had dat nooit gepast. Ik moest natuurlijk heel compact bouwen.”

Descon Development

Sinds een paar jaar is Jansen nu zelfstandig ondernemer en actief bij diverse klanten met zijn bedrijf Descon Development. “Dat was een hele stap, maar ik was daar wel aan toe. Ik had inmiddels zoveel connecties en bedrijven die ik kende en ik had de middelen om voor mezelf te beginnen.”

De eerste tijd werkte hij vanuit huis, maar inmiddels heeft Descon Development een eigen ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw in Arnhem. Een mooie ruimte inclusief 3D-printer, een aantal bureaus, CAD-stations en een aparte ruimte met plaats voor de compacte freesbank, draaibank en mogelijkheden voor het maken van kleine proto’s.

Juiste ontwerpkeuzes maken

Descon Development is momenteel vooral actief in de foodindustrie. “Het gaat dan vooral om machines die vlees, kip, deeg, drank, soep, etc. verwerken. Ik word daarbij meestal ingeschakeld bij het ontwikkelen van nieuwe technische concepten. Ook voor consultancy-taken weten de bedrijven mij te vinden. Denk aan een nieuwe productielijn of machine. Hoe worden besturing, mechanica en software met elkaar verbonden? Daarbij maak ik gebruik van mijn ervaring op het gebied van mechatronica.”

Lees het complete interview met Marcel Jansen in de volgende Aandrijftechniek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven