Ga naar hoofdinhoud

Elektrische en bestuurderloze AVA herdefinieert de bandenremtest

Met de AVA kunnen in de weersonafhankelijke testfaciliteit van Continental remtesten worden uitgevoerd op droge, natte of zelfs beijzelde wegen (foto: Continental)

Continental presenteerde onlangs een bestuurderloos en volledig elektrisch testvoertuig, speciaal ontwikkeld voor het meten van de remprestaties van banden van personenauto’s. Het doel van de volledig geautomatiseerde test is om de remweg van banden verder te verkorten en zo een grotere verkeersveiligheid te garanderen. De ‘Analytic Vehicle AIBA’, kortweg AVA genoemd, maakt een nauwkeurige controle mogelijk van de wrijvingseigenschappen van banden tijdens remmanoeuvres op zowel een droog als nat wegdek.

De Continental AVA combineert voor het eerst de voordelen van een testmethode die onafhankelijk is van het voertuigmodel, met de gecontroleerde en reproduceerbare testomgeving van de Automated Indoor Braking Analyzer (AIBA). De bandentest-engineers van Continental kunnen dus tests uitvoeren ongeacht de voertuigspecifieke kenmerken.

Hiermee beschikt de autobandenfabrikant over één van meest geavanceerde en nauwkeurige testmethodes voor het remmen van banden. Het geavanceerde en unieke testvoertuig wordt gebruikt op het Contidrom-testterrein van het bedrijf in de buurt van Hannover, Duitsland.

Modelonafhankelijk en reproduceerbaar

Met de AVA combineert Continental de voordelen van een modelonafhankelijke testmethode met een gecontroleerde en reproduceerbare testomgeving. Voor de bandenremtests wordt de AVA versneld tot een testsnelheid van 65 km/u met behulp van een elektromagnetische lineaire aandrijving die is afgeleid van moderne achtbaantechnologie. Vervolgens worden verschillende volledig geautomatiseerde remtests uitgevoerd.

Brake-by-wire technologie

Het AVA-aandrijfsysteem is uitgerust met twee elektrisch aangedreven assen, die worden aangedreven door een krachtige accu. Het hoge maximumkoppel zorgt ervoor dat een constante snelheid kan worden aangehouden, terwijl de testbanden op de derde as systematisch kunnen worden afgeremd.

Het geïntegreerde remsysteem van de AVA is uitgerust met Brake-by-Wire technologie van Continental’s Automotive business sector. In tegenstelling tot conventionele hydraulische remsystemen wordt het remsignaal elektronisch doorgegeven. De remrespons is zeer snel en nauwkeurig, wat essentieel is voor nauwkeurig testen of meten.

Verschillende wegoppervlakken

De AVA wordt gebruikt in de Automated Indoor Braking Analyzer, die in 2012 in gebruik is genomen. Op de 75 meter lange testbaan worden remtests op verschillende wegoppervlakken uitgevoerd. Het geklimatiseerde gedeelte van de testhal heeft tot vijf wegoppervlakken die hydraulisch kunnen worden verwisseld.

In de weersonafhankelijke faciliteit kunnen jaarlijks tot 100.000 remtests worden uitgevoerd op droge, natte of zelfs beijzelde wegen. Het systeem is geïntegreerd in een 350 meter lange en tot 30 meter brede hal.

Meer over de AVA van Continental is te lezen in de komende Aandrijftechniek

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven