Ga naar hoofdinhoud

Zwitsers zakmes op wielen

Protec Railadvies heeft een Volvo FM 420pk EEV 6×2 bakwagen met elektro/hydraulisch gestuurde naloop-as aangeschaft. Het ‘Magneta Inspection Vehicle’ (MIV) zal worden ingezet voor inspectie-, reinigings- en onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. De levering is gedaan door Volvo Truck Center Alblasserdam.

Protec Railadvies verzorgt de totale werkplekbeveiliging en het logistieke management voor opdrachtnemers en opdrachtgevers die spoorgerelateerde projecten uitvoeren of ontwerpen. De MIV zal worden ingezet bij inspectie- en reinigingswerkzaamheden aan het spoor. Bovendien kunnen er onderhoudswerkzaamheden aan bovenleidingen en andere zaken uitgevoerd worden en bestaat de mogelijkheid om bermbrandjes en gloeihaarden te blussen door de hoogwerkermodule te wisselen met een brandblusinstallatie.

Techniek
De truck kan zowel over de weg als over het spoor rijden. De gestuurde naloop-as is gekozen om, ondanks de enorme lengte van het voertuig, gemakkelijk op een spoorwegovergang op het spoor in te kunnen steken. Het rail-/wegvoertuig heeft een grote Globetrotter cabine, omdat meestal twee personen in de cabine aanwezig zullen zijn.

Een wegvoertuig dat ook op rails kan rijden, is niet uniek. De Mercedes Unimog en MBTrac zijn bij onze oosterburen vertrouwde verschijningen op de rails. Het bijzondere aan deze truck is, dat het een soort rijdend Zwitsers zakmes is.

Het voertuig kan branden blussen, trajecten sneeuwvrij maken, hef kan fungeren als hoogwerker tot 19 m boven de grond en beschikt over een uitgebreid camerasysteem om kilometers spoor in kaart te brengen. Ook kan het voertuig met magneetbanden stukken ijzer en oud metaal van het spoor halen. Deze activiteit moest voorheen wandelend met emmertjes in de hand worden gedaan.

Samenwerking
De opbouw is verzorgd door verschillende partijen, waaronder Beentjes Service Engineering Ymond (BSE) uit Beverwijk en Protec Railadvies zelf. In de eigen werkplaats van laatstgenoemde in Hattem is genoeg kennis en kunde in huis om zelf werkzaamheden aan de truck uit te voeren.

De samenwerking tussen Protec Railadvies en Volvo Truck Center was goed, wat een belangrijke voorwaarde bleek in de zoektocht naar de juiste truck. Het eerste contact is geweest op de BedrijfsautoRai van 2012, waar is begonnen met een blanco A4-vel. De Volvo FM 420pk EEV 6×2 met 13 liter EEV-motor met I-Shift en gestuurde naloop-as bleek uiteindelijk het juiste voertuig te zijn voor de doelstellingen van Protec.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven