Ga naar hoofdinhoud

Zollern na 300 jaar nog steeds innovatief

In juni viert Zollern het feit dat de onderneming 300 jaar geleden werd opgericht. Daarmee is het een van de oudste, zo niet hét oudste bedrijf dat (onder meer) actief is in de aandrijftechniek. De onderneming richt zich voornamelijk op de grotere aandrijvingen, met als een van de specialiteiten lieraandrijvingen.

De geschiedenis van het huidige Zollern GmbH & Co. KG met hoofdkantoor in Laucherthal begint in 1708 met de oprichting van een hoogovenbedrijf door vorst Meinrad II von Hohenzollern. Drie eeuwen na de oprichting kent de onderneming zes takken van sport:

  • productie van blank getrokken stalen profielen
  • gietwerk volgens de ‘verloren was’ methode, smeedwerk en zandgieten
  • aandrijftechniek (rechte en planetaire tandwielkasten, lieren, pick & place robots)
  • productie van metalen glijlagers
  • lineaire geleidingen, assen en strips
  • Metal Injection Moulding (MIM).

Tandwielkasten en lieren zijn in Nederland goed voor ongeveer de helft van de omzet. In het algemeen worden deze producten ingezet in grote applicaties zoals kolengravers, baggerschepen (met name cutterzuigers), containerkranen, offshore platforms, windmolens, havenkranen, bouwmachines, mobiele kranen, laadbomen, attractieparken, etcetera.

Veel zelfbouw
De productie van de tandwielen (waaronder de in serie gemaakte planetaire wielen) wordt meestal uitbesteed. Berekening, engineering, een deel van de productie, assemblage en het testen van de reductoren gebeurt in eigen huis. In de windmolenbouw heeft Zollern een positie opgebouwd als leverancier van de reductoren voor de hoofdaandrijving, de kruiwerken en de verstelling van de bladen.

Vroeger werden de reductoren en lieren voornamelijk aangedreven door hydromotoren. De markt gaat echter steeds meer richting elektromotoren. In verband met de vaak beperkte inbouwlengte voor de lieren werd vaak gekozen voor een elektromotor met een haakse kast. Het paradepaartje is de zogeheten Elektro-compactlier. Bij deze lier worden een elektromotor en een standaard planetaire tandwielkast volledig in de liertrommel ingebouwd. De speciaal ontwikkelde asynchrone draaistroommotor heeft koelkanalen in zowel rotor als stator. De lier wordt geleverd voor hijskrachten van 50 kN (5 ton) tot 600 kN (60 ton) en heeft dan geïnstalleerd vermogens van 20 kW tot 368 kW.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven