Ga naar hoofdinhoud

Vraag en aanbod beurzen niet in evenwicht

Exposanten verkijken zich massaal op de redenen van bezoekers om naar een beurs te komen. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van beursorganisator VNU Exhibitions onder zowel beursdeelnemers als -bezoekers.

Bezoekers aan vakbeurzen zijn vooral geïnteresseerd in de nieuwste ontwikkelingen in een bepaalde branche (73,1%). Van de exposanten gebruikt echter slechts een derde (33%) een beurs om de nieuwste producten of diensten te presenteren. Iets meer dan een kwart (25,7%) van de beursbezoekers komt om nieuwe contacten te leggen, terwijl dit voor de exposanten de belangrijkste reden is om aan een beurs deel te nemen (83,9%). Een kwart (25,6%) van de bezoekers oriënteert zich op een beurs op mogelijke investeringen. Slechts weinig exposanten lijken zich dit te realiseren.

De tweede belangrijkste reden voor exposanten voor beursdeelname is het vergroten van de naamsbekendheid (57,4%). Uit het percentage bezoekers dat ‘nieuwe contacten’ noemt als een belangrijke reden om naar de beurs te komen (25,7%), is echter af te leiden dat de verwachtingen van bezoekers en exposanten ook op dit vlak uiteenlopen.

Het motief voor beursdeelname waar bezoekers en exposanten elkaar wel bijna ontmoeten, is contacten onderhouden met bestaande relaties. Voor 35,5% van de bezoekers is dit een belangrijke reden, voor de exposanten 51,7%. Hiermee erkennen beide groepen dat een beurs een uitgelezen moment is om te netwerken en in korte tijd veel klanten te spreken.

Bezoekers en exposanten zijn het erover eens dat orders schrijven op de beursvloer uit de tijd is. Slechts 4,5% van de exposanten geeft dit aan als beursdoelstelling. Een verstandige gedachte, omdat een bijna te verwaarlozen aantal bezoekers (1,4%) met een order op zak naar een beurs toegaat.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven