Uit het onderzoek van Hiteq onder 1400 leerlingen blijkt dat vmbo’ers afwijken van de algemene beschrijvingen over jongeren waar het gaat om hun manier van leren en de verwachtingen die zij hebben van docenten. Ook hebben vmbo’ers andere prioriteiten waar het gaat om de keuze voor een opleiding of werk.
Opmerkelijk is dat vmbo-leerlingen sterk afwijken van hun leeftijdgenoten. Zo wordt uit de beschrijvingen over jongeren geboren na 1988 ervan uitgegaan dat zij in staat zijn zelfstandig te leren. Veel jongeren van na 1988 willen dat ook. Maar uit dit onderzoek blijkt juist dat vmbo-leerlingen juist niet zelfstandig willen leren en onderzoeken maar zij willen juist instructie door een docent.
Opleidingskeuze
Jongeren die voor een opleiding moeten kiezen, laten zich vaak leiden door het beroep van de ouders. Hebben de ouders een technisch beroep dan kiest de zoon/dochter ook voor een technische opleiding. Bij de keuze van een opleiding zijn gesprekken belangrijk met zowel ouders als met werknemers uit de sector. Meest waardevolle bron zijn de contacten met bedrijven en mensen die werken op de bedrijven. Vmbo-leerlingen willen graag een brede technische opleiding, zij willen met hun technische opleiding later alle kanten op kunnen.
Werk
Vmbo-leerlingen willen graag goed geld verdienen en een vast contract. Leuke collega’s vinden zij ook erg belangrijk. Het technische bedrijfsleven kan dus vmbo’ers aan zich binden met goede salarissen en vaste contracten. Zij willen geen tijdelijke contracten.
Hiteq
Hiteq is een centrum van innovatie voor technische opleidingen en technische beroepen. De organisatie geeft geeft met onderzoeken input aan beleidsmakers in het bedrijfsleven, in het onderwijs en bij de overheid. De conclusies uit het onderzoek gaan onderwijsinstellingen helpen bij het inrichten van het onderwijs voor hun aankomende leerlingen. Bedrijven kunnen zich met dit onderzoek beter voorbereiden op hun toekomstige werknemers.