Branche nieuws

In juli van 2011 verhuisde Vlam Machinefabriek naar een nieuw pand wat bijna vier keer zo groot is dan de bestaande fabriek. Het metaalbewerkings- en assemblagebedrijf zit nu in een relatief nieuwe pand op het industrieterrein in Andijk (Noord-Holland). Een opmerkelijke groei bij het toeleveringsbedrijf van draai- frees- en assemblagedelen.

Het bedrijf bestaat uit Mathieu Vlam, eigenaar en directeur en elf personeelsleden bestaande metaalbewerkings- en assemblagebedrijf in het relatief nieuwe pand op het industrieterrein in Andijk N.H.

Het familiebedrijf Vlam Machinefabriek werd in 1958 opgericht door de huidige eigenaar en directeur Mathieu Vlam en richtte zich destijds op de landbouwmechanisatie in de regio Noord Holland. Al gauw is het bedrijf, naast deze activiteiten, hydraulische cylinders gaan maken. Zo kwam Vlam langzaam in de algemene machinebouw terecht en doet dat nog steeds.

“Draaien frezen, monteren en assembleren van modules en machinesamenstellingen ten behoeve van een aantal grote machinebouwers met wereldafzet”, aldus Mathieu Vlam. “In 1997 heb ik het bedrijf van toen 700 m² aan de Industrieweg van mijn vader overgenomen. Mede door de gezonde groei van het bedrijf naar elf personeelsleden hebben we in 2006 hier in de buurt een kavel gekocht van de gemeente omdat we bouwplannen hadden voor de nieuwbouw van 1400 m² productieruimte.
 
De bouwplannen en de vergunningen waren eind 2008 klaar, maar door de opkomende recessie hebben we toch op het laatste moment van de plannen afgezien, omdat het financieel niet verstandig was. Met de neergaande orderintake was dit gewoon niet op te brengen en de plannen verdwenen in de ijskast”. 

Buitenkans
“Omdat onze productieruimtes op de oude locatie te krap waren, bleef een uitbreiding van het bedrijf eigenlijk toch onze wens en in 2009 kwam het pand, waar we thans in gehuisvest zijn, in de verkoop. De investeringsmaatschappij die het pand 2 jaar geleden voor een timmerfabriek had gebouwd bood het te koop aan. De timmerfabriek wat het pand had gehuurd was failliet gegaan en het pand kwam leeg. Eigenlijk was dit nagenoeg nieuwe pand met 2 hallen van elk 1300 m² waarin zware productiegeschikte vloeren lagen en met een zware loopkraan van 3200 kg uitermate geschikt voor ons bedrijf.
 
De investeringsmaatschappij wilde er van af en zei “doe maar een bod”. Het bod wat we toen gedaan hebben werd na enige onderhandeling geaccepteerd. Op deze manier kwamen we voor een redelijk bedrag, wat zelfs lager lag dan voor de oorspronkelijke nieuwbouwplannen, aan twee prachtige, praktisch nieuwe hallen, waar we voor de toekomst de ruimte zouden hebben om door te groeien”, aldus Mathieu Vlam.


Vooras-sets voor straatveegmachines (foto: Vlam)


Moderne faciliteiten
In de ene hal van 1300 m² zijn de CNC draaibanken, CNC freesbanken en volautomatische zaagmachines neergezet. Ook wordt in deze hal het lichte en zware laswerk verricht. Draaien kan nu tot een lengte van 3 meter tussen de centers en een diameter van Ø 500 mm. De CNC Bedfreesmachine met horizontale en verticale freesspil heeft een tafelverplaatsing van 1480 x 670 x 850 mm.
De 2e hal van 1300 m² is voor de assemblage, montage- of demontage van machines en hun onderdelen. Vlam kan hier tot 100 ton maximaal persen. Verder kan hier een complete assemblagelijn neergezet worden vanwege de ruimte.

Wereldafzet
De meeste van de producten, modules en subsamenstellingen worden afgeleverd aan een aantal bekende regionale machinebouwers zoals een straatveegmachinefabrikant in Alkmaar, een machine- en installatiebouwer voor de cacaoverwerkende industrie in Westwoud, en een logistieke systemenleverancier voor de railtransport. Deze bedrijven zetten hun machines wereldwijd af, zodat ze niet direct afhankelijk zijn van de recessie in West Europa. Dat is uiteindelijk ook het geluk van het productiebedrijf, waardoor Vlam ook de investeringsstap heeft durven zetten.
 
Vanaf medio 2011 beschikt het over een nagenoeg nieuw accomodatie met grote productieruimtes, waarmee ook andere klanten van naam diensten aangeboden kunnen worden. “Nu we de ruimte hebben zou ik in de toekomst meer naar de afbouw en oplevering van complete projecten willen gaan. Wij zijn er klaar voor”, aldus een tevreden Mathieu Vlam, die de toekomst van zijn bedrijf, mede door de juiste beslissing in 2009, zonnig tegemoet ziet.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO)Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt medegefinancierd… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV)De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze zijn… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz)Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een nieuwe… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC)ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level 3.… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken.… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive)SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R)B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig, terwijl… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven