Bliksemsnel starten is onderdeel van een geslaagde race voor fietscrossers. Om te voorkomen dat de race voor sommige rijders al bij de start eindigt, staat veiligheid voorop bij de starthekken die worden gebruikt. Bensink in Twello, marktleider op het gebied van starthekken, heeft hiertoe gekozen voor industriële schokdempers van ACE Stossdämpfer.
Bij BMX-wedstrijden moeten alle rijders in dezelfde omstandigheden kunnen starten. Bij BMX-races is het haast onmogelijk om als laatste van een deelnemersveld te vertrekken en vervolgens te winnen. Een snelle start is voor BMX-rijders zo belangrijk, dat de meeste een speciale techniek hebben ontwikkeld, waarbij ze met hun voorband tegen het startblok duwen tot het hek valt en alle racers tegelijkertijd kunnen vertrekken.
Hier zit het probleem. Door vervuiling in de draaipunten en gebogen geleidingen vielen de eerste startconstructies slechts moeilijk en traag neer. Met perslucht kon de valsnelheid worden verhoogd, maar dat leidde tot ongewenste slijtageverschijnselen in de eindpositie. Remedies met rubberen stootkussens, mechanische drukveren en speciale vanghaken bleken niet te werken. Dit resulteerde in korte levensduur, omslachtige constructies, hoge geluidsniveaus en een aanzienlijke terugslag die tot pijnlijke valpartijen kon leiden.
Veilig starten
Bensink is er in geslaagd om de startblokken voor BMX-races veiliger en lichter te maken. Eerst ontwikkelden de technici voor de veiligheid van de sporters een gesloten kap. De vorm en draaiende valbeweging daarvan veroorzaakte grote massatraagheidsmomenten in het onderstel. Technici van Bensink en ACE berekenden eerst met de computer de optimale demping om het probleem op te lossen.
Bij de controle van de berekende cijfers in een empirische test bleek dat vier schokdempers uit de Magnum-reeks van ACE het beste aan de eisen voldeden. De gebruikte modellen zijn in staat om 310 Nm per slag en tot 2830 kg effectieve massa te dragen, een situatie die zich voordoet onder het extra gewicht van de deelnemersgroep.
Bij de startinrichting worden de dempers paarsgewijs zo aangebracht, dat ze tegenovergesteld bewegen. Ook als het hek weer wordt rechtgezet, moet de eindpositie immers worden beveiligd. Om het geluid bij het neervallen te verminderen, is het betrokken demperpaar uitgerust met koppen van polyurethaan. In combinatie met de pneumatische cilinder die wordt gebruikt om de vereiste valsnelheid te bereiken, kon Bensink ook tegemoetkomen aan de andere veiligheidseisen van de wielerbond (UCI). Opspringen, hellen of zelfs terugslaan van het startblok behoren met deze oplossing tot het verleden. Daardoor werd de startinrichting en de sport in Beijing voor het eerst toegelaten tot de Olympische Spelen.