De branche machinebouw is de laatste maanden hersteld en staat nu al bijna op het niveau van 2008. Hierdoor zijn de voorzichtige verwachtingen van Turck vorig jaar ruimschoots overtroffen. Algemeen directeur Christian Wolf verwacht voor 2010 een omzetstijging van meer dan 30% en hoopt aan het einde van dit jaar dat de totale omzet boven de 350 miljoen euro uitkomt.
De grootste groeimarkten zijn Zuid-Oost Azië, het Midden Oosten, India en Afrika. Noord-Amerika en Australië zijn goede volgers. Ook het aantal medewerkers is in 2010 al weer bijna op het niveau van twee jaar geleden. Uit deze cijfers blijkt dat eerdere strategische beslissingen van Turck om sterk uit de crisis te komen, juist zijn geweest.
Strategie
Gezien de opgedane ervaring van de laatste twee jaar heeft Turck zich voorgenomen om beter voorbereid te zijn op een eventuele nieuwe crisis. Maar hoe moet een bedrijf ageren wanneer de uitgangspunten voor plannen steeds onberekenbaarder worden? Hiervoor moet het bedrijf de marktveranderingen een stap vooruit zijn, zowel strategisch als producttechnisch. Daarom wil Turck het traditionele businessmodel aanpassen, waarbij er meer overlappingen zullen komen tussen de bestaande businesszuilen ‘complexe componenten’, ‘probleemoplossingen’ en ‘systemen’.
De ontwikkeling van de elektronica in componenten blijft in Duitsland en Zwitserland, waarbij wordt opgemerkt dat er eigenlijk geen standaardproduct meer bestaat. Om op de verwachte groei voorbereid te zijn, is voor 2011 de nieuwbouw van productiehallen gepland. Hiermee is een investering van ongeveer vijftien miljoen euro gemoeid. Door deze geplande uitbreiding zal de capaciteit met circa 11 000 m2 productieoppervlakte. Op SPS/PLC/Drives zal Turck weer de nodige nieuwe producten presenteren.
Het volledige artikel vindt u in het novembernummer van Aandrijftechniek.