Ga naar hoofdinhoud

Turboslijpmachines voor Jumbo-onderdelen

Richter Maschinenfabrik AG in het Hessische Lichtenau bij Kassel is overgestapt op pneumatische gereedschappen. „Luchtgereedschappen bieden een grotere afnamecapaciteit, snijden krachtiger door het materiaal heen en zijn vooral niet zo reparatiegevoelig als elektrische gereedschappen“, motiveert Axel Richter. Zijn besluit tot die gereedschapswissel is vier jaar geleden begonnen met de GTG-turboslijpmachines. Op dit moment werken zijn mensen uitsluitend met luchtgereedschap.

„Bij ons worden de gereedschappen aan de zwaarste omstandigheden blootgesteld“, benadrukt Richter. Zijn bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het lassen, mechanisch bewerken en monteren van reusachtige modules voor de machine- en apparatenbouw. Van die Jumbo-machinedelen moeten snijkanten worden afgewerkt, lasnaden voorbereid en gladgemaakt, er moet afgebraamd worden en nageslepen. Jarenlang hebben we uitsluitend met 230 Volt industriële haakse slijpmachines van diverse merken gewerkt. Maar die vielen dikwijls uit en zorgden voor hoge reparatiekosten.


Hier wordt overtollig lasmateriaal met een 4,5 kW sterke (continu vermogen) GTG 40 turboslijper gladgeslepen. (foto: Atlas Copco)

Die overlast wilde Richter zich besparen en was daarom op zoek naar minder reparatiegevoelige gereedschappen. Hoogfrequente machines deden voor hem van meet af aan niet mee. Men testte pneumatische gereedschappen van verschillende herkomst, waaronder ook Atlas Copco haakse turboslijpers van het type GTG 40 (voor slijpschijven van 180 en 230 mm) en GTG 21 (125 en 180 mm). Met hun 4,5 kW (GTG 40) resp. 2,1 kW (GTG 21) –  continu afgegeven vermogen – zijn zij de krachtigste in hun klasse (gewicht GTG 40: 3,8 kg; GTG 21: 1,8 kg).

Bovendien hebben de turbomachines met 1,5 m/s² een trillingsniveau ver onder de 8-uurs belastingsgrens van 2,5 m/s² volgens de sinds juli 2005 geldende EU trillingsrichtlijn 2002/44/EC. Die trillingsarme werking wordt bereikt door een dynamisch balanceersysteem (Autobalancer) in de naaf, dat elke onbalans in de slijpschijf automatisch compenseert.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven