Het Nuon Solar Team van de Technische Universiteit Delft heeft donderdag voor de vierde keer op rij de World Solar Challenge gewonnen, de race voor auto’s op zonne-energie. De zonneauto Nuna4 passeerde om 16.55 uur, vijf minuten voor de deadline, de finish in het Australische Adelaide.
De Nuna4 moest donderdag nog ruim 740 kilometer afleggen. De verwachting was dat het team uit Delft de eindstreep net wel of net niet zou halen. Maar mede door de harde wind waardoor op het laatste stuk snelheden van zo’n 110 kilometer per uur werden gehaald is het team op tijd binnengekomen.
Maximaal 142 km/h
Het team uit Delft heeft de ruim 3000 kilometer lange race afgelegd in 33 uur en 17 minuten met een gemiddelde snelheid van 90,07 kilometer per uur. De hoogste behaalde snelheid was 142 kilometer per uur.
Team Twente
Volgens Teamleider Timo Spijkerboer heeft het Solar Team Twente haar doelstelling gehaald: “We hebben laten zien wat je met innovatie kan doen. Het is alleen niet gelukt om in de top drie te eindigen, daar moeten we eerlijk in zijn. Hiervoor zijn twee redenen: we hebben tot aan de laatste dag veel pech gehad en het weer zat ons tegen. Zo hebben we regen gehad en was het redelijk bewolkt. Dan blijkt weer dat de natuur de echte baas is en van grote invloed is op de techniek. ”
Official Supplier Schaeffler
Schaeffler heeft als Official Supplier van het team Delft alle lagers in de auto kosteloos ter beschikking gesteld. Naast Permaglide-glijlagers en Elges-stangkoppen, die toepassing vinden in de wielophanging en de stuurinrichting, zijn FAG super precisie hoekcontactlagers gebruikt in de wiellagering en de motorlagering. Er is gekozen voor hybride lagers in P4-nauwkeurigheid met keramische kogels. De keuze voor dit lagertype komt vooral voort uit de eis om een zo laag mogelijke rolweerstand te bereiken en daarmee het rendement van het voertuig zo hoog mogelijk te maken.