Ga naar hoofdinhoud

Topsector HTSM start offensief

Het internationaliserings-offensief van de topsector High Tech Systems en Mate-rialen (HTSM) is gereed. Het omvat de overkoepelende internationale ambitie van de bedrijven, kennisinstellingen en overheden binnen deze topsector. HTSM heeft forse groeiambities en wil de ex-port meer dan verdubbelen, van 32 miljard euro in 2009 tot 77 miljard euro in 2020.

De Nederlandse HTSM-sector gaat zich profileren als mondiale hightech speler en als ‘the place to be’ voor bedrijven, kenniswerkers, onderzoeks-instellingen en studenten. Ook moeten de kansen worden benut in de doellanden China/Taiwan, Zuid-Korea, VS, Duitsland en Frankrijk. HTSM wil dat Nederland door deze landen tot de wereldtop op het gebied van ‘high tech’ wordt beschouwd.

In de brandingstrategie wordt Nederland neergezet als wereldspeler in de hightech sector, waar oplossingen bedacht worden voor de hedendaagse maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid en welzijn, veiligheid, groene energie, mobiliteit en het klimaat. HTSM gaat zich onder het label ‘Holland High Tech – High Tech Solutions for Global Challenges’ inzetten op internationale R&D-samenwerking, handelsbevordering, het aantrekken van kenniswerkers en acquisitie van bedrijven. Onderdeel van deze strategie vormt de recent opgeleverde website.

Aanhaken op initiatieven
Via het postennet van de overheid (innovatie-attachés, economische afdelingen van ambassades en NFIA) wordt de economische diplomatie afgestemd op wat het bedrijfsleven nodig heeft. Marc Hendrikse, lid van het topteam HTSM en verantwoordelijk voor het internationaliseringsoffensief: “We vragen aan ambassades aan te geven hoe zij de branding in hun land gaan uitwerken en welke activiteiten zij gaan plannen.
 
De conceptjaarplannen moeten zo vroeg mogelijk worden gecommuniceerd en afgestemd met het bedrijfsleven, de kennisinstellingen en de overheid. Zo kunnen bedrijfsleven en kennisinstellingen tijdig aanhaken op initia-tieven.” Het topteam HTSM vraagt het rijk om de Holland High Tech brandingcampagne ‘in cash en in kind’ te blijven ondersteunen.

Eerste tastbare resultaat
Op de afgelopen Hannover Messe in april hebben bedrijven en kennis-instellingen zich voor het eerst gezamenlijk gepresenteerd met een ‘Holland High Tech House’.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven