Technici krijgen steeds meer waardering en raken hun nerd-imago kwijt. Volgens een onderzoek van Trius, detacheringsbureau voor technisch personeel, onder 500 HTS’ers in de eindfase van hun studie schreeuwt de markt om hoogopgeleide technici die ook steeds beter worden beloond. Volgens de studenten komt dit omdat er in de media positieve aandacht is voor techniek en een toenemende vraag naar technici.
Trius vergeleek de eigen resultaten met het ’Ebbinge imago onderzoek’ dat jaarlijks wordt uitgevoerd onder ruim 2.500 hoogopgeleide studenten. Aan de vooravond van de Nationale Carrièrebeurs in Amsterdam ondervroegen zij technisch studenten over hun visie op de arbeidsmarkt en hoe zij hun kansen inschatten.
60 procent van de HTS’ers solliciteert het liefst direct bij de afdelingschef van het bedrijf omdat ruim driekwart denkt dat de baas het beste de inhoud van de functie kan beoordelen. Een kwart praat liever met de HR-manager, maar slechts 8 procent denkt dat de HR-afdeling iets over de inhoud van de functie kan zeggen.
Nerd-imago
Verrassend is dat HTS’ers niet meer warmlopen voor een leaseauto of laptop. Slechts 3 procent is hiermee nog over te halen. Meer dan de helft vindt goede doorgroeimogelijkheden een belangrijker arbeidsvoorwaarde. Daarnaast wensen zij ook afwisselend werk en een goed salaris. De helft van de respondenten vindt dat het imago van technisch personeel de afgelopen jaren duidelijk is verbeterd. Zij denken dat dit komt door meer media aandacht voor de technische sector en een toenemende vraag naar techneuten.
Een HTS’er zegt: ‘Een aantal jaren werd veel technisch personeel aangenomen dat ‘van de straat geplukt’ werd. Nu kijken bedrijven meer naar hoger opgeleide mensen en worden er hogere eisen in vacatures gesteld; bedrijven weten beter wat ze willen. Daarbij is door de komst van de technische detacheerders in de ICT-sector, ook het nodige verbeterd. Dus eigenlijk een combinatie van deze twee. De techneuten raken hun nerd-imago kwijt.’