Nieuwe concepten en product-markt-combinaties (PMC’s) zijn voor industriële ondernemers van levensbelang. Ze zijn te realiseren door bovengemiddeld creatief te zijn, dicht tegen klanten aan te zitten en ‘out of the box’ te denken. Syntens helpt de ondernemers daarbij, onder meer via een aantal workshops.
Wie niet kan concurreren met lage lonenlanden, zal zijn buitenlandse mededinger de loef moeten afsteken met extra kwaliteit, onderscheidend vermogen en nicheproducten. Industriële ondernemers moeten vooroplopen in hun niches. Immers, innovatieve producten met onderscheidende eigenschappen zijn ook winstgevender. Nieuwe concepten en product-markt-combinaties zijn voor hen van levensbelang.
Om het MKB in de industrie hierbij te helpen, biedt Syntens een aantal formules aan, waarmee ondernemers concreet aan de slag kunnen met nieuwe markten en producten.
Workshops
In de formule Productontwikkeling en engineering platform komt een aantal deelnemers vier tot zes keer per jaar bijeen. Steeds staat een ander onderwerp centraal. Verder brengen de deelnemers bezoeken aan kennisinstellingen die beschikken over baanbrekende technieken. Ook worden externe experts uitgenodigd om zonodig verdieping aan te brengen.
Productontwikkeling gaat gepaard met onzekerheden en risico’s. Voor veel MKB’ers is er nog veel te verbeteren in het optimaal inrichten van het productontwikkelingsproces, zodat die risico’s beter worden beheerst. De Masterclass Succesvol product ontwikkelen ondersteunt bedrijven bij succesvolle en marktgerichte ontwikkeling van nieuwe of verbeterde producten.
De formule Propositie en marketing bestaat uit drie bijeenkomsten van elk een dagdeel. Daarnaast gaan de deelnemers met een adviseur van Syntens zelf aan de slag om een marketingplan op te stellen. Hiervoor ontwikkelde Syntens het ‘propositiehuis’.
Meer informatie over het onderwerp nieuwe markten en producten en de formules is te vinden op de website van Syntens.