Omdat olievoorraden niet oneindig zijn, wordt in de Verenigde Arabische Emiraten hard gewerkt om Dubai om te toveren tot een industrieel centrum. Aan de kust verrijst een ‘maritieme stad’ met een grote haven en veel ruimte voor diverse maritiem gerelateerde bedrijven. Bij de haven komt een moderne scheepsreparatiewerf, waarvoor Rexroth Systems & Engineering in Boxtel twee ‘state-of-the-art’ elektrische schepenliften levert, compleet met transfersystemen.
De werf is goed voor 1500 ‘dockings’ oftewel 750 schepen per jaar. Door het grote aantal liftacties werd een hijssnelheid vereist van 300 mm/min. Dat vraagt om een geïnstalleerd vermogen van in totaal 1,3 megawatt. De temperatuur van 40°C tot 50°C in combinatie met het zanderige klimaat stelt speciale eisen aan onze equipment.
Vanaf 2007 kunnen schepen met een lengte tot 145 m en een diepgang tot 9 m voor reparatie en onderhoud op de nieuwe werf terecht. De grootste van de twee schepenliften kan schepen aan tot 6000 ton, is 130 m lang en 35 m breed. Deze telt 28 lieren, aangedreven door servomotoren. Het kleinere exemplaar heeft een nominale liftcapaciteit van 3000 ton, is 90 m lang en 25 m breed. Deze telt veertien lieren.
Rexroth Systems & Engineering levert behalve de schepenliften ook de uitrusting voor de ‘transfer’ van de schepen, het vervoer vanaf de schepenlift naar een van de vele herstelplaatsen op het terrein. Het transport gaat over rails. De Boxtelse onderneming levert zowel de dertig wagens die de schepen ondersteunen als de twee rangeerwagens.
Levering van de eerste schepenlift en een deel van het transfersysteem staat gepland voor eind 2006. De tweede schepenlift en het restant van het transfersysteem moet voor 1 juli 2007 worden opgeleverd. Met de opdracht is een bedrag van ruim 28 miljoen euro gemoeid.