In het Chileense deel van de Andes wordt momenteel een nieuw ruimteobservatorium gebouwd dat onderzoekers in staat stellen om een paar van de oudste sterrenstelsels te observeren. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor een reeks radiotelescoopantennes, die met behulp van twee grote modulaire transportwagens die Scheuerle Fahrzeugfabrik heeft gebouwd de bergen in worden gereden. Speciaal berekende conische rollagers van The Timken Company spelen daar een belangrijke rol bij.
De 1400 pk zware Scheuerle transportwagens zullen worden gebruikt om 66 radiotelescopen van elk 126 ton op te richten op het terrein van het Atacama Large Millimeter Array (ALMA) observatorium. Dit wordt momenteel gebouwd door de Europese Organisatie voor Astronomisch Onderzoek in het Zuidelijk Halfrond (ESO) en haar partners. Het 900 miljoen dollar kostend project moet volgens planning in 2012 gereed zijn.
De transportwagen is uitgebreid getest voor de zware reis, 5 km bergop, naar het Chajnantor plateau in de Atamaca woestijn. Daarbij moeten hellingen tot 10% in moeilijk terrein worden overwonnen. Het ontwerp van de wielsets voor de transportwagen speelt daarin een belangrijke rol. De veertien sets van elk twee wielen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen waardoor de wagen er uit ziet als een reusachtige duizendpoot. Nadat het voertuig de zware apparatuur naar de plaats van bestemming heeft gebracht, zal het de reeks van radiotelescopen met hoge nauwkeurigheid in elke behuizing plaatsen.
De wielsets maken gebruik van geharde en speciaal op de toepassing afgestemde conische rollagers. (foto: The Timken Company)
De lagers moeten bijdragen aan een rustige en betrouwbare werking van het zware voertuig. Ze zijn ontworpen voor de extreme eisen die worden gesteld gezien de aanzienlijke kinetische en remkrachten die optreden in een grote variëteit aan besturingsposities. Behalve het goede ontwerp was volgens Scheuerle ook de technische ondersteuning in de engineeringfase een pluspunt ten gunste van de oplossing van Timken (in Nederland vertegenwoordigd door Brammer Nederland).