Ga naar hoofdinhoud

NLR test onbemande helikoptertechnologie

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) ontwikkelt een faciliteit om onderzoek te doen naar onbemande helikopters. Het gaat om Furore, facility for unmanned rotorcraft research. Deze bestaat uit een onbemande helikopter (RUAV, Rotorcraft Unmanned Aerial Vehicle) met aan boord twee besturingssystemen met elk een eigen data-link en grondstation.

Daarmee kan de helikopter volledig automatisch een vlucht uitvoeren. Zo vliegt de heli een vluchtplan via van te voren ingestelde GPS-coördinaten, vliegsnelheden en –hoogtes en manoeuvres. Bij problemen keert de onbemande helikopter terug en landt uit zichzelf. 

Uur onbemand vliegen
De helikopter is van het type GC-201 van Geocopter, met als opvallend kenmerk de toepassing van twee turbinemotoren. De helikopter weegt ongeveer 80 kilo en kan met 30 kilo betalende lading (exclusief brandstof) minstens 60 minuten vliegen. Eén van de twee besturingssystemen voor Furore wordt geleverd door Delft Dynamics, waarmee het NLR toekomstig onderzoek op gebied van automatic flight control (vluchtbesturing) wil combineren. Het NLR verwacht dat de helikopter in het laatste kwartaal van het jaar geleverd kan worden.


In het najaar van 2008 maakt Furore de eerste testvlucht op het NLR-terrein in de Noordoostpolder (foto: NLR)

Met Furore wil het NLR de ontwikkeling en het gebruik van lichtgewicht onbemande vliegtuigen en helikopters stimuleren. De onbemande helikopter is zowel onderzoeksonderwerp als onderzoeksmiddel. Zo wordt de heli ingezet voor onderzoek naar onder andere RUAV-vliegprestaties, vluchtbesturing en operationele procedures, avionica ontwikkeling, sensorintegratie en levensduurbewaking. Daarnaast zal het NLR met Furore werken aan regelgeving en certificatieaspecten voor UAV’s, maar ook aan integratie van onbemande helikopters in het civiele luchtruim en in Defensie materieel en operaties.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven