Ga naar hoofdinhoud

Nima introduceert workshop ‘Marketing en Techniek’

In samenwerking met Stichting Techniek en Marketing (STEM) heeft het Nima een Permanente Educatie-programma opgezet dat de deelnemer meer inzicht geeft in de toepassing van marketing in technisch georiënteerde ondernemingen. Het PE-programma brengt deelnemers de meest actuele inzichten op het gebied van industriële marketing en wordt afgesloten met een officieel NIMA certificaat.

Het PE-programma Marketing en Techniek vindt plaats in de periode november/december 2006 en start op 6 november. Het thema is verdeeld over vier sessies die elk worden ingeleid door een expert op het betreffende vakgebied. Vervolgens gaan de deelnemers aan de slag met de uitwerking van praktische businesscases. De sessies kenmerken zich door een sterk interactief karakter, waarbij volop plaats is voor inhoudelijke discussie. Bij deelname aan het gehele programma (4 sessies) wordt een formeel NIMA-certificaat uitgereikt. Deelnemers tonen daarmee aan dat ze hun kennis permanent bijhouden en vergroten.

Marketeers staan voor de uitdaging om in een voortdurend veranderende markt hun business te vergroten. Hierbij is het van belang om hun actuele marketingkennis te combineren met inzichten in overige aspecten van de bedrijfsvoering (bijv. ICT, HRM en Financieel Management). Vandaar de combinatie van marketing met een vakgebied: techniek. Jos Fleischeuer, Programmamanager bij Stichting Techniek en Marketing (STEM): “Marketing voor technisch georiënteerde bedrijven verdient meer aandacht. Je ziet dat er in deze sector veel tijd en geld wordt besteed aan communicatieve vaardigheidstraining, terwijl basisvragen uit de marketing – hoe segmenteer ik mijn markt, hoe kies ik goede product/marktcombinaties, welke waarde creëer ik voor mijn klant? – vaak onderbelicht blijven. Consumentgerichte bedrijven zijn daar verder in.”

Toch dient dit laatste type bedrijven niet als voorbeeld, meent Fleischeuer. “Technische bedrijven willen, wanneer ze hun marketingexpertise willen bijspijkeren, niet steeds geconfronteerd worden met consumentenmarketing; dat is een andere markt en dat kunnen ze niet plaatsen. Daarom biedt dit PE-programma een vorm van marketing die is toegespitst op de technische B2B-branche. Geen consumentenvoorbeelden dus, maar uitsluitend herkenbare cases voor de deelnemers. Waarbij ze niet alleen hun kennis, maar ook hun ervaring kunnen uitwisselen. In deze PE-programma’s leren de deelnemers ook van elkaar.”
 
De deelnemers krijgen inzicht in de specifieke marketinguitdagingen van technische ondernemingen. Ze krijgen concrete concepten, modellen en visies aangereikt waarmee ze het marketingbeleid van hun eigen organisatie kunnen verbeteren. De eigen praktijksituatie staat dus centraal.

Belangstellenden kunnen zich op de site van het Nima aanmelden.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven