Ga naar hoofdinhoud

MHI en NEC samen in efficiëntere zeevaart

Mitsubishi Heavy Industries Ltd. ( MHI ) en NEC Corporation gaan samenwerken bij de ontwikkeling van een ‘Energy Demand Forecast System’ voor schepen’. Ze maken daarbij gebruik van de ‘big data’ analysetechnologieën van NEC om bij het navigeren van schepen energie te besparen. MHI wil het systeem begin 2015 op de markt brengen.

In het voorspellingssysteem voor energiebehoefte zal de gezamenlijke technologie en kennis van beide Japanse ondernemingen worden geïntegreerd. Mitsubishi Heavy Industries ontwikkelt en bouwt grote schepen van allerlei aard en beantwoordt daarmee aan een breed scala van behoeften bij reders.

De schepen van het bedrijf staan bekend om hun goede navigatiesystemen en economische prestaties. De schepen dragen daarmee bij aan verbetering van de efficiëntie van van goederendistributie over zee. NEC is een grote speler in big data analysetechnieken . Het bedrijf maakt een groei door dankzij optimaal gebruik van technologieën op dit gebied .

Big data analyse
Het nieuwe systeem zal de toekomstige vraag naar energie berekenen op basis van eerder verzamelde gegevens over het energiegebruik van het betreffende schip, weersverwachtingen, omgevingstemperatuur, tijd van de dag , etcetera.

De voorspellingstechnologie zal gebruik maken van NEC’s heterogeen gemengde leertechnologieën, die automatisch niet gemakkelijk te detecteren patronen in big data opsporen. Het gebruik van het systeem zal beheer mogelijk maken van de bedrijfscondities van de scheepsmotoren en -generatoren en van het aantal eenheden dat in bedrijf moet zijn, op basis van nauwkeurige voorspellingen van de energiebehoefte. Hierdoor zijn energiebesparingen tijdens schip navigatie te bereiken, wat bijdraagt aan de operationele kosten en de vermindering van de milieubelasting.

Voor nieuwbouw en upgrade
MHI wil het voorspellingssysteem gaan aanbieden samen met zijn los hiervan ontwikkelde Mitsubishi Air Lubrication System (MALS) en andere geavanceerde milieutechnologieën. Ze kunnen worden toegepast in nieuwe schepen en als upgrade in bestaande schepen.

MALS is een in eigen huis ontwikkeld systeem waarbij vanaf blowers aan de onderkant van het schip lucht wordt geblazen. Dit creëert een laag fijne luchtbelletjes die de bodem van het schip als een tapijt bedekken. Deze configuratie vermindert de wrijvingsweerstand tussen de scheepshuid en zeewater, wat leidt tot energiebesparing en het terugdringen van CO2-uitstoot .

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven