De markt voor elektrische aandrijvingen in de Europese voedingsmiddelen- en drankenindustrie stijgt geleidelijk. De behoefte aan productielijnen die zuinig omgaan met energie, gekoppeld aan de noodzaak op productiekosten te verlagen, laten de vraag naar elektrische aandrijvingen bij eindgebruikers in deze industrie stijgen. Dit blijkt uit een nieuw rapport van marktonderzoekbureau Frost & Sullivan.
De voedingsmiddelen- en drankenindustrie is een belangrijke verbruiker van elektrische energie. De stijgende energiekosten van de laatste jaren hebben de vraag naar systemen die zuinig omgaan met energie doen stijgen. Kosten zijn de belangrijkste drijfveer geworden voor de groei van de markt voor elektrische aandrijvingen in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie.
In hun streven om concurrerend te blijven, zoeken fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken continu naar wegen om hun productiekosten te verlagen. Toepassing van elektrische aandrijvingen draagt bij aan dit streven door het energieverbruik te verlagen. Ze verhogen de productiviteit omdat ze een betere beheersing van aandrijvingen en bewegingen bieden. Als gevolg hiervan dragen ze bij aan verlaging van de productiekosten.
Marges onder druk
De toegenomen concurrentie tussen de fabrikanten van elektrische aandrijvingen zet echter wel hun winstmarges onder druk, wat hun groei in de markt beperkt. De aanwezigheid van veel aanbieders dwingt fabrikanten van elektrische aandrijving om hun producten tegen concurrerende prijzen aan te bieden. Volgens een analyse van het bureau, Electric Drives Market in the European Food & Beverage Industry, bedragen de op deze markt behaalde revenuen in 2006 zo’n 260 miljoen dollar in 2006 en zullen deze in 2013 meer dan 410 miljoen dollar bedragen.
Fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken zoeken concurrerend geprijsde elektrische aandrijvingen om hun eigen winstmarges te maximaliseren, aldus Frost & Sullivan. Dit resulteert in dalende prijzen van elektrische aandrijvingen, waardoor aanbieders hiervan worden gedwongen om tegen lage prijzen aan te bieden, wat winstmarges als sneeuw voor de zon doet smelten. In deze sterk concurrerende markt kan het bieden van toegevoegde diensten helpen om klanten er van te overtuigen om duurdere producten te kiezen. De beschikbaarheid van een sterke, snel reagerende en flexibele after sales service zou garanderen dat op de juiste manier wordt voldaan aan de behoeften van de klant. Dit zal de loyaliteit van de klant versterken.