Het gat tussen het gedrag dat medewerkers van hun managers verwachten en het gedrag dat ze daadwerkelijk vertonen is aanzienlijk. Dat toont een onlangs verschenen Europees onderzoek van Krauhammer aan. De verwachtingen van medewerkers worden op een aantal basispunten niet waargemaakt. En toch lijkt 70% van de medewerkers nog steeds vertrouwen in zijn manager te hebben.
Het onderzoek geeft duidelijke signalen dat medewerkers bepaald gedrag verwachten van hun manager, zoals het gezamenlijk analyseren van problemen, hen betrekken bij het oplossen van dilemma’s, het spontaan toegeven van hun fouten en om het vragen van feedback bij medewerkers over hun eigen presteren. Maar het blijkt dat medewerkers maar in ongeveer de helft van de gevallen krijgen wat ze willen.
Ruimte voor verbetering
Ondanks het feit dat het onderzoek aanzienlijke tekortkomingen in managementgedrag aantoont, heeft 68% van de medewerkers vertrouwen, of zelfs veel vertrouwen, in hun manager. Vertrouwen is dus blijkbaar bestand tegen tekortkomingen in het gedrag van de manager. Toch heeft 14% van de medewerkers geen vertrouwen in zijn manager en 4% geen enkel vertrouwen, of zelfs wantrouwen jegens zijn manager. Er is dus nog steeds ruimte voor verbetering.
De eerste Krauthammer Observatory is in april 2007 gepubliceerd en de komende vier jaar gaat Krauthammer het managementgedrag in Europa jaarlijks onderzoeken. Als basis voor het onderzoek wordt een “dashboard”- een model voor managementgedrag – gebruikt. De komende jaren wordt dit dashboard gevuld met nog meer gegevens over het gedrag dat medewerkers graag van hun manager zien en het daadwerkelijke gedrag van de manager.