Na de overname van BDL heeft Interroll twee jaar een compleet nieuwe fabriek voor trommelmotoren geopend in Hückelhoven. De fabriek is niet groter dan de oude fabrieken van BDL en Interroll, maar wel een stuk handiger ingericht. Door toepassing van de kaizen-filosofie moet die fabriek nog efficiënter worden.
De Zwitserse fabrikant van rollenbanen en doorrolstellingen voorziet een flinke groei in de vraag naar trommelmotoren. Men verwacht dat de omzet van de divisie Drives & Rollers in vijf jaar tijd zal verdubbelen. Dat zal voor het grootste deel te danken zijn aan de vraag naar trommelmotoren.
Trommelmotoren worden gebruikt om transportbanden of transportmatten aan te drijven.
Interroll kan in zijn nieuwe fabriek in het Duitse Hückelhoven, 30 km oostelijk van Geleen, zo’n 60.000 trommelmotoren per jaar maken. Deze capaciteit zal niet genoeg zijn om aan de vraag te voldoen. Door toepassing van de kaizen-filosofie denkt Interroll de capaciteit met zeker 25% te kunnen vergroten.
Doorlooptijden
Behalve tot meer capaciteit moet kaizen ook leiden tot kortere doorlooptijden. Interroll gaat daarbij uit van het principe van ‘one piece flow’. De producten moeten straks in batches van één stuks door de fabriek stromen, niet meer in batches van tien of nog meer stuks. Het telkens verzamelen van die batches kost immers tijd. Een deel van de assemblageafdeling is daarom al omgebouwd tot een assemblagelijn. Het product beweegt daarbij langs de verschillende werkstations in de assemblagelijn, zodat er niet meer onnodig met materialen en gereedschappen hoeft te worden gesjouwd.
Met deze aanpak wil Interroll de doorlooptijd in eerste instantie terugbrengen tot vijf dagen en op den duur zelfs tot twee dagen. Op dit moment heeft het bedrijf een doorlooptijd van zeven tot acht dagen voor zo’n driekwart van de producten.
Voordat het principe van one-piece-flow in het hele bedrijf kan worden toegepast, moet eerst nog wat aan het product worden gesleuteld. De standaardproducten zijn wel geschikt voor deze werkwijze, maar de meer klantspecifieke producten nog niet. Als het bedrijf die in elkaar wil zetten op een assemblagelijn, leidt dat onherroepelijk tot opstoppingen, en dat kan niet de bedoeling zijn. In augustus moet het aangepaste ontwerp klaar zijn. Daarna gaat Interroll de productie aanpassen.
Stijgende prijzen
Onderdeel van de kaizen-filosofie is het tegengaan van verspillingen en just-in-time leveren. Het zal Interroll niet lukken om dat in het hele bedrijf door te voeren. De voorraad staal en kabels is bijvoorbeeld vrij hoog, vooral vanwege de sterk stijgende prijzen. Men is op dit moment al blij als men überhaupt iets kan krijgen.
Overigens hoeft de fabriek in Hückelhoven niet alleen de groeiende vraag naar trommelmotoren te verwerken. Interroll heeft in China een assemblagefabriek en overweegt om daar in de toekomst ook onderdelen te produceren, net als nu in Hückelhoven gebeurt. In Nederland heeft Interroll een vestiging in Herkenbosch.