Ga naar hoofdinhoud

Inductieve sensoren: concurrerende markt

De markt voor inductieve sensoren is volwassen maar zeer competitief, met leveranciers die constant op zoek zijn naar nieuwe afzetmarkten. Dit heeft geleid tot een markt die op het oog stabile is, maar in feite onder het oppervlak volop in beweging is In deze omgevingen zorgen relatief onbelangrijke technische veranderingen tot een groei in de afzet, omdat er weinig verschil zit tussen de diverse producten. Dit concludeert marktonderzoekbureau ARC Advisory Group in zijn studie ‘Inductive Sensors – Competitive Market in Rough Times’.

De wereldwijde recessie zal de komende twee jaar tot een negatieve groei leiden, waarbij de eerste tekenen van herstel in 2010 worden verwacht. In deze fase zal de markt voor inductieve sensoren sterke veranderingen ondergaan. Ondanks de sterke concurrentie zullen de leveranciers ook samenwerken via ‘brand labelling’ om hun respectievelijke portfolio’s te kunnen complementeren.

De huidige leveranciers van inductieve sensoren moeten reageren op de marktsituatie om hun klanten te kunnen vasthouden en bereiden zich voor op het aanbieden van oplossingen voor een nieuwe categorie klanten. Dit zal de business veranderen maar de belangrijke rol van inductieve sensoren in de industriële automatisering staat garant voor een groei op de lange termijn.

Technologie

Om met een grotere diversiteit van producten om te kunnen gaan zijn steeds meer productiebewerkingen noodzakelijk. Dit heft de behoefte doen ontstaan naar een reconfiguratie van machines en procesapparatuur. Dit leidt tot een snelgroeiend marktsegment van sensoren die via een digital network opnieuw kunnen worden geconfigureerd vanuit het besturingssysteem. IO-Link en CompoNet zijn groeiende netwerktechnologieën die sensorleveranciers een migratiepad naar de toekomst bieden.

Strategie

Fabrikanten proberen uiteraard een onvoordelige prijsconcurrentie op de markt voor inductieve sensorenmarkt om waar mogelijk te vermijden. Dit is vaak moeilijk door de aard van het product en de relatieve volwassenheid van de markt. In de studie bespreekt de ARC Advisory Group de volgende strategieën voor leveranciers:

  • versterking van modulair ontwerp en labeling
  • verdeling van de markt in een 2 x 2 sensing matrix, voor functionele analyse
  • vermijd prijsconcurrentie met een compleet productaanbod
  • biedt oplossingen aan in plaats van producten
  • richt op groeimarkten, zowel regional als qua branche
  • help klanten de indusdtriële behoeften te begrijpen

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven