Imtech heeft, voor een totale waarde van ruim 50 miljoen euro, diverse opdrachten ontvangen voor technische oplossingen aan boord van een aantal hightech-werkschepen. Deze werkschepen worden ingezet bij de exploratie en exploitatie van olie en gas.
Als gevolg van de toenemende internationale vraag naar energie worden steeds meer grote werkschepen ingezet voor exploratie en exploitatie van olie en gas in diepe wateren. Door de toenemende eisen die gesteld worden aan de prestaties van deze speciale schepen neemt de technologiecomponent aan boord aanzienlijk toe. Imtech is als één van de weinige marktpartijen in staat hiervoor totaaloplossingen aan te bieden.
Lager brandstofverbruik
Bovendien worden aan dit soort zware schepen steeds hogere milieueisen gesteld in de vorm van een lage uitstoot aan CO2 (kooldioxide) en NO2 (stikstofoxide). Door deze schepen uit te rusten met innovatieve milieuvriendelijke (diesel)elektrische voortstuwing, kan elektrische energie efficiënter worden opgewekt en zorgt Imtech voor een aanzienlijke reductie van het brandstofverbruik (circa 10 tot 20%) en milieubelastende uitstoot (circa 15 tot 20%). De totale waarde van deze opdrachten bedraagt ruim 50 miljoen euro.
Zo verzorgt Imtech in opdracht van de Sembawang Shipyard in Singapore de milieuvriendelijke (diesel)elektrische voortstuwing, automatisering, hoog- en laagspanning aan boord van de ‘Borealis’, een 183 m x 46 m groot kraanschip. Dit hightech kraanschip voor de Noorse rederij Nordic Heavy Lift heeft een 5.000 ton tillende kraan waarmee complete topsides op olie- en gasplatformen worden geplaatst of verwijderd. Ook kan er tot op 3.000 meter diepte onder de zeespiegel worden gewerkt. Het casco wordt in China gebouwd, waarna Imtech via haar vestigingen in Rotterdam (Imtech Marine & Offshore) en Singapore (Radio Holland) de technologie zal inbouwen en in bedrijfstellen.
Met de 150 m hoge 5.000 tons kraan van Huisman-itrec heeft de Borealis de hoogste mastkraan ooit op een achterschip gebouwd (bron: Nordic Heavy Lift)