Ga naar hoofdinhoud

Hybride aandrijftechniek in kostbaar zeiljacht

Royal Huisman Shipyard in Vollenhove is wel wat gewend op het gebied van luxe jachtenbouw. Toch moesten de heren engineers zich achter hun oren krabben toen de opdrachtgever van de Ethereal zich ook met de technologie ging bemoeien.

De Ethereal is, met een lengte van ruim 58 m en een diepgang van 4,90 m, een luxe zeiljacht met respectabele afmetingen. Momenteel wordt bij Royal Huisman Shipyard in Vollenhove de laatste hand gelegd aan dit luxe jacht voor de rijken van deze planeet. In augustus gaat het complete schip op een ponton via het IJsselmeer naar Harlingen. Daar wordt het schip te water gelaten en wordt de hoge mast gemonteerd. De gelukkigen die de Ethereal daarna op eigen kracht zien varen moeten maar goed luisteren of dit op elektrische energie gebeurt of toch met een licht pruttelende diesel.

Hybride
De engineers van Royal Huisman Shipyard kozen na veel afwegingen en onderhandelingen met de nieuwe eigenaar voor een soort hybride aandrijving, die bestaat uit twee dieselmotoren van elk 533 kW, die elk gekoppeld aan een asgenerator die ook als elektromotor kan dienen. De asgenerator/elektromotor met een vermogen van 300 kW is ontworpen en gebouwd door Combimac te Emmen. Deze permanent magneet motor zit in een compacte behuizing direct aangeflensd aan de dieselmotor.


Dankzij de specifieke eisen van de opdrachtgever krijgt de Ethereal een uniek aandrijfconcept aan boord (animatie: Royal Huisman Shipyard)

Omvormers en regelaars
De twee asgenerator/elektromotor units kunnen ook de boeg- en hekschroef aandrijven die via een DC-netwerk gekoppeld zijn. Het boordnet werkt op wisselstroom, dus heb je een speciale regelaar nodig, die DC omzet naar AC en omgekeerd. Deze Vectek regelaar zet de opgewekte stroom van de asgeneratoren (700 V bij 100% belasting) om in de 400 V/50 Hz van het boordnet.

Maar ook omgekeerd zorgt de Vectek regelaar voor omzetting van de energie welke beschikbaar is op de wisselstroom netwerk naar gelijkstroom voor de boegschroeven en de asgenerator/elektromotor. Omdat accu’s gelijkstroom leveren en het boordnet op wisselstroom moet draaien, zitten er ook hier omvormers tussen. Deze omvormers zijn ontwikkeld door Exendis in Ede in samenwerking met Huisman. Elk powerblock heeft een eigen omvormer.

Lastverdeling
Vacon zorgde voor de watergekoelde frequentieregelaars voor de aandrijvingen van de boegschroeven en de elektromotoren/generatoren. Deze NXP regelaars met ‘active front end’ beschikken over een hoogwaardige closed-loop regeling. Zo wordt bijvoorbeeld de lastverdeling tussen beide generatoren geregeld afhankelijk van de belasting.

Het complete artikel over dit innovatieve aandrijfconcept is te lezen in de komende editie van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven