Ga naar hoofdinhoud

Grootste order ooit voor Hägglunds Drives

Hägglunds Drives heeft een grote opdracht gekregen van het Noorse bedrijf Leonhard Nilsen & Sönner, turnkey contractor voor het SILA project van LKAB in Narvik (Noorwegen). Volgens de Zweedse specialist in geregelde langzaamlopende grootkoppel hydromotoren betekent de order een doorbraak voor het Gemini systeem.

Grootste order ooit voor Hägglunds Drives

Hägglunds Drives zal de aandrijfsystemen leveren voor twee transportbanden en de apparatuur voor het openen en sluiten van de toevoerstortkokers. De langste van de twee banden meet 620 m en zal een nominaal uitgaand aandrijfvermogen van 3,5 MW hebben. Het is daarmee de grootste afzonderlijke aandrijving die de Hägglunds groep ooit heeft gemaakt.

De totale order omvat vier CBP 840 hydromotoren plus het regelsysteem, tank, filters en installatie. De aandrijvingen voor de nieuwe ertsterminal van Narvik hebben een waarde van NOK 22 miljoen Noorse kronen, ruim 2,6 miljoen Euro. Voor Hägglunds is het de grootste order ooit in het material handling segment in Noorwegen. Het bedrijf is overigens goed bekend met de maritime sector en offshore in het buurland. De onderneming heeft al aandrijvingen geleverd voor veel applicaties, onder meer lieraandrijvingen.

Renovatie haven Narvik

LKAB is een internationaal opererende mijnbouwgroep en een vooraanstaand leverancier van opgewaardeerde ijzerertsproducten voor de staalindustrie. Ook wordt dit Zweedse staatsbedrijf een steeds belangrijker leverancier van industriële mineraalproducten aan andere sectoren.

De onderneming heeft een overeenkomst gesloten met Leonhard Nilsen & Sønner AS in Risøyhamn (Noorwegen) voor de renovatie van de haven in Narvik, het zogeheten SILA-project. De uitgebreide operatie moet zowel de efficiency als het milieu van de lokatie verbeteren. De contractwaarde is meer dan NOK 720 miljoen Noorse Kronen, ruim 86 miljoen Euro.

Renovatie haven van narvik

De faciliteiten voor reservevoorraad erts zullen ondergronds worden gebouwd en de infrastructuur van de haven zal worden aangepast voor efficiëntere afhandeling en grotere productvolumes. Het geheel moet in de herfst van 2008 gereed zijn. Gemiddeld zullen 150 mensen bij het project betrokken zijn, in piektijden ongeveer 250.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven