Ga naar hoofdinhoud

Geslaagd symposium Platform Hydrauliek

Op donderdag 11 september vond in de Aula van de Technische Universiteit Delft het derde congres van de Vereniging Platform Hydrauliek plaats, voor de tweede keer in samenwerking met branchevereniging Feda. De ruim honderd aanwezigen werden uitgebreid geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen in de hydrauliek, zowel in de hydrauliek zelf als in de combinatie met elektronica. Duidelijk werd wel dat de discipline springlevend is en klaar is om concurrerende technieken gevoelige tikken uit te delen.

De hydrauliek behoort tot de belangrijkste en meest sucesvolle takken van industrie in West-Europa. Zonder de hydrauliek zou ons land aanzienlijk meer moeite hebben om de voeten droog te houden, energie op te wekken, grondstoffen te winnen en de heilige koe te vervaardigen. De hydrauliek heeft deze positie te danken aan de hoge krachtdichtheid, de mogelijkheid energie over middelgrote afstanden te distribueren en (vooral de laatste jaren) de mogelijkheid om met behulp van elektronica zeer nauwkeurige aandrijvingen te realiseren.

Energiebesparing
In vergelijking met elektrische aandrijvingen zijn de rendementen van hydraulische aandrijvingen lager, maar er wordt over een breed front hard gewerkt om de rendementen van zowel afzonderlijke componenten als complete systemen te verbeteren. Ook worden de karakteristieken van veel componenten en schakelingen sterk verbeterd, met het doel drukverlies te beperken en regelkringen stabieler te maken.

Vooral de zogeheten secundaire aandrijftechniek (niet de druk maar de volumestroom wordt geregeld) staat momenteel sterk in de belangstelling. De belangrijkste kenmerken van deze vorm van hydrauliek zijn de hoge dynamiek en optimaal gebruik van (terugwinning van) hydraulische aandrijfenergie. Diverse sprekers gingen daar tijdens het symposium dieper op in. En dan ging het niet om de theorie, maar om de praktijk. Zo zijn bij de Phileas ’tram op banden’ in Eindhoven de elektrische wielmotoren op de achteras van het voorste rijtuigdoor een hydraulische aandrijving.Bij de Motobike achtbaan die is gebouwd door Huisman Vekoma is de elektrische lineaire motor voor de horizontale versnelling vervangen door een secundair aangedreven hydraulisch liersysteem.

Traditiegetrouw werd het congres afgesloten met een borrel onder begeleiding van het strijkorkest Krashna Musika van de TU Delft.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven