De Europese markt voor industriële tandwielkasten en motorreductoren vertoont al tijden een gematigde groei, behalve in 2009 tijdens de wereldwijde recessie. De markt is zeer concurrerend en de marges zijn laag. Ko-pers worden steeds gevoe-liger en fabrikanten kunnen niet meer alleen vertrouwen op lage productiekosten om een concurrentievoordeel te behalen. Voor de insiders in de markt niets nieuws, maar het is nu in cijfers vastgelegd in een nieuwe analyse van Frost & Sullivan, Gearbox and Gear Motors Market. De markt in Europa was in 2010 goed voor een omzet van € 2.928 miljoen en zal naar schattingen € 3721 miljoen bereiken in 2017.
De noodzaak om kosten te besparen en de productiviteit te verbeteren, beweegt Europese fabrikanten naar investeringen in efficiëntere over-brengingstechnologieën. Ze zijn ook gericht op productdifferentiatie en technologische innovatie om het gebruik van tandwielproducten ook in de toekomst te verzekeren.
Economische stabiliteit met de daarmee gepaard gaande toename van het consumentenvertrouwen en de bestedingen zal de markt voor (motor)-reductoren weer op de rails zetten, aldus het marktonderzoeksbureau. De stijgende investeringen in belangrijke, op eindgebruikers gerichte seg-menten zoals windenergie, voedings- en drankenindustrie en material handling zullen op de korte-en middellange termijn zorgen voor een impuls voor op tandwielen gebaseerde componenten.
Toepassing
Met name de toenemende zorg voor het milieu en de stijgende energie-kosten zullen het gebruik van windenergie parken bevorderen, resulterend in een grotere vraag naar reductieoplossingen. Tegelijkertijd zal de eenvoud van het ontwerp de toch al wijdverspreide acceptatie van tandwieltech-nologie in andere applicaties en machinebouwsegmenten vergemakkelijken. De technologie wordt gezien als de meest kosteneffectieve mechanische overbrenging.
Het gebruik van (motor)reductoren staat echter onder druk van alternatieve en geavanceerde technologieën, zoals frequentiegeregelde aandrijvingen. met variabele frequentie. Ruime beschikbaarheid, dalende prijzen en een toenemend bewustzijn van de voordelen van elektrische aandrijvingen brengen eindgebruikers er toe om deze nieuwere technologieën toe te passen. Dit wordt nog versterkt doordat al de meeste potentiële toepas-singen al zijn geïdentificeerd en worden bediend door (motor)reductor-fabrikanten. Daarom is het voor hen moeilijk om nieuwe marktsegmenten te penetreren en hun marktaandeel te vergroten.
Strategie
Voor een blijvende groei moeten aanbieders zich meer richten op het onderhouden van de klant-producent-relatie. Nu machine- en installatie-bouwers hun industriële basis naar Oost-Europa of nog verder verschuiven, moeten de fabrikanten van aandrijfcomponenten hun aanwezigheid in deze regionale markten versterken.
Strategisch samenvoegen en delen van technologie tussen bedrijven kan leiden tot productontwikkeling tot wederzijds voordeel. Om de buitenlandse concurrentie te compenseren, moeten de fabrikanten investeren in R & D om tot betaalbare en kwalitatief hoogwaardige producten te produceren.
Om effectief te kunnen concurreren tegen goedkope import kunnen Euro-pese fabrikanten de productie van niet-kritische onderdelen uitbesteden aan regio’s die goedkope arbeidskrachten en grondstoffen te bieden, adviseert het marktonderzoekbureau. Het eindproduct kan dan worden gecontroleerd en geassembleerd door geschoolde arbeidskrachten in Europa.
Onderzoek
Gearbox and Gear Motors Market is onderdeel van het Mechanical Power Transmission Growth Partnership Services Program van Frost & Sullivan, dat ook onderzoek naar de volgende markten omvat:
- strategische analyse van de servo- en stappenmotorsystemenmarkt in Europa
- markt voor elektrische aandrijvingen in de Europese verpakkings-industrie
- elektrische aandrijvingen in de Europese HVAC-industrie
- de Europese markt voor geïntegreerde motoren en regelaars.
Bedrijven kunnen zich hierop abonneren en hieruit gedetailleerde informatie halen over de markt en de trends in de sector, gebaseerd op uitgebreide interviews met marktpartijen. Wie geïnteresseerd is in meer informatie over dit onderzoek, kan een e-mail met contactgegevens sturen.