Tijdens een persbijeenkomst op 9 februari 2006 op vliegbasis Gilze-Rijen ontvouwden de FEDA (Federatie Aandrijven en Automatiseren) en GTA (Groep Technische Automatisering) hun gezamenlijke toekomstplannen voor 2006, met als uiteindelijk doel de fusie van beide brancheverenigingen tijdens de Industriële Week dit najaar in Utrecht. Samen hebben de FEDA en GTA meer dan 200 leden met een totale jaaromzet van rond de 2 miljard euro.
De FEDA bestaat op dit moment ruim een jaar als branchevereniging. In 2005 zijn binnen deze vereniging diverse activiteiten gestart. “Er is onder meer een zevental Technologiegroepen opgericht: hydrauliek, pneumatiek, mechanische aandrijvingen, elektrische aandrijvingen, motion control, vacuümtechniek en tenslotte service & onderhoud,” legt Lucas Wintjes, voorzitter van FEDA uit. “Vanuit deze technologiegroepen wil de FEDA periodiek een samenvatting van omzetstatistieken gaan publiceren, een soort barometer van de branche. Verder houdt de FEDA Technologiegroep Hydrauliek op 21 september 2006 een seminar in de TU Delft. Hydraulische applicaties en oplossingen staan daarbij in het middelpunt met een accent op de besturingstechniek. De FEDA onderwijscommissie heeft ook een eerste doelstelling bereikt door bestaande opleidingen binnen de aandrijf- en besturingstechniek te certificeren. Het gaat hierbij om twee opleidingsinstituten voor cursorisch onderwijs, te weten ROVC te Ede en Elsevier Opleidingen & Advies te Zwijndrecht. Een andere mijlpaal is de intensieve samenwerking met het Landelijke Platform Mechatronica.”
Momenteel zijn de voorbereidingen voor de Industriële Week in volle gang waarbij de FEDA en GTA intensief samenwerken met VNU Exhibitions te Utrecht. Een groot aantal leden gaat zich presenteren op een collectieve FEDA/GTA stand van ruim 350 m2. Verder vinden er tal van nieuwe activiteiten plaats, zoals een VIP-dag voor technisch docenten, ontvangsten voor beleidsmakers en zogenaamde Meet & Greet bijeenkomsten.
Synergie
Het samengaan van de FEDA met de GTA geeft een synergie-effect waarvan de Nederlandse industrie alleen maar beter kan worden. Steeds vaker worden aandrijfcomponenten immers opgenomen in overkoepelende automatiseringsnetwerken, terwijl de automatiseerders en systeem integratoren binnen de GTA meer en meer te maken krijgen met aandrijftechniek en motion control. De sterk gestegen marktvraag naar multidisciplinaire oplossingen ligt hier duidelijk aan ten grondslag. Hans van Wijk, voorzitter van de GTA, over de samenwerking: “Straks worden in nauw samenwerkingsverband totaalprojecten gerealiseerd die de omzet van de totale aandrijf- en automatiseringsmarkt nieuwe impulsen zal geven. Met nieuwe partners zullen we meer dan ooit in staat zijn om de innovatie binnen de industriële markt te versnellen. Door de fusie ontstaat een nieuwe en zomogelijk nóg dynamischer club, waarmee we de toekomst van aandrijftechniek en industriële automatisering in Nederland veilig kunnen stellen!”
Als streefmoment voor de officiële samensmelting van beide brancheverenigingen is de Industriële Week in oktober van dit jaar aangewezen. Binnen onder meer de onderwijs- en cursuscommissies werken de FEDA en GTA al ruim twee jaar prettig en succesvol samen en ook op collectieve stands tijdens vakbeurzen stonden beide brancheverenigingen al vele malen broederlijk naast elkaar.
Op de foto van links naar rechts: Kolonel J. van Leeuwen (Commando Luchtstrijdkrachten), Lucas Wintjens (voorzitter FEDA), Hans van Wijk (Voorzitter GTA) en André Braakman (Sectormanager FEDA)