Ga naar hoofdinhoud

Engine-testcenter van DAF levert 8 MW

Het vorige week geopende DAF-Engine-Testcenter levert 8 MW energie terug aan het net. Dat staat gelijk aan 20% van het totale verbruik van elektriciteit bij DAF Trucks in Eindhoven. Het nieuwe motorentestcentrum telt 20 geavanceerde testcellen en is een van de modernere ter wereld.

Minister-president Balkenende opende het testcentrum op 23 januari. “Dit nieuwe testcentrum is niet alleen belangrijk voor DAF Trucks, maar ook voor de technologieregio Zuid-Oost Brabant en voor de BV Nederland”, aldus Aad Goudriaan, president-directeur van DAF Trucks, die eraan toevoegde dat met de realisatie van het nieuwe DAF-Engine-Testcenter zo’n 80 additionele, hoogwaardige arbeidsplaatsen zijn gecreëerd.

Testcenter
Het nieuwe DAF-Engine-Testcenter bevat twintig testcellen en vormt een aanvulling op de reeds bestaande testfaciliteiten (met 14 testunits). In het nieuwe complex is een aantal cellen ingericht voor duurproeven, waarbij motoren zeven dagen per week, 24 uur per dag draaien bij omgevingstemperaturen tot 50 graden Celsius. Ook koudetests – bij temperaturen tot min 20graden Celsius – , en het complete scala aan geluid-, vermogens- en emissiemetingen kunnen in het nieuwe motorentestcentrum volgens de laatste stand der techniek worden uitgevoerd. Het laboratorium is bovendien voorbereid om beproevingen onder wisselende atmosferen te doen om zo hoogtes tot 4.000 meter te kunnen simuleren.

8 MW
Bij het ontwerp van het DAF-Engine-Testcenter stond niet alleen de toepassing van de meest geavanceerde technologieën voorop, maar is ook veel aandacht besteed aan het milieu. “In plaats van de in de truckindustrie meer gebruikelijke waterremmen, wordt in de testcellen gebruik gemaakt van elektrische rem-units”, voegde Ron Borsboom toe, directeur Productontwikkeling van DAF Trucks. “Tijdens de beproevingen belasten die de motoren vergelijkbaar aan omstandigheden uit de praktijk, maar tegelijkertijd fungeren ze als dynamo’s. Gezamenlijk hebben deze rem-units de capaciteit om 8 Megawatt of twintig procent van de totale elektriciteitsbehoefte van DAF in Eindhoven te leveren.”


Het Engine Test Center zal een belangrijke rol spelen binnen de ontwikkeling van toekomstige, nog efficiëntere en schonere motoren (foto: DAF Trucks)

6.000 kubiek meter lucht Naast een kelder met technische installaties, bestaat het nieuwe gebouw – dat ruim 60 bij 130 meter meet – uit twee lagen: de eerste verdieping wordt geheel in beslag genomen door apparatuur voor lucht- en waterbehandeling. Deze is in staat om per uur 36.000 m3 lucht per testcel te laten recirculeren, de motoren met water te koelen, verbrandingslucht geconditioneerd aan te voeren en uitlaatgassen gecontroleerd – geluidgedempt – af te voeren.

Investering
Met een jaarproductie van meer dan 50.000 motoren, behoort DAF Trucks in Europa tot de grotere fabrikanten van dieselmotoren voor trucks. In totaal is er € 50 miljoen in het ultramoderne testcentrum geïnvesteerd. Paccar, waar DAF Trucks deel van uit maakt, hecht aan de kennis en ervaring die DAF heeft opgebouwd. Behalve motoren voor DAF, ontwikkelt de onderneming ook motoren voor Peterbilt en Kenworth, de andere truckmerken van Paccar.

Toekomst dieselmotor
In zijn toespraak ging Goudriaan in op de enorme ontwikkeling die de dieselmotor de afgelopen decennia heeft doorgemaakt, onder andere op het gebied van emissies. “De steeds strengere wetgeving op dit gebied heeft tot steeds schonere motoren geleid”, zo sprak hij. “Een moderne vrachtauto of bus met Euro 5-motor produceert 75% minder NOx (stikstofoxiden) en 94% minder vaste deeltjes dan een Euro 1-motor van tien, vijftien jaar geleden. En de toekomstige Euro 6-motoren zullen zelfs respectievelijk 95% en 97% schoner zijn dan Euro 1.”

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven