Op de vakbeurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem toonde Elsto Aandrijftechniek voor het eerst in Nederland het deiningscompensatiesysteem Scantrol AHC van de Noorse onderneming Scantrol AS. Sinds eind 2011 is Elsto exclusief importeur en distributeur voor de Benelux markt voor dit deinings-compensatiesysteem, dat al jaren door de Noren wordt toegepast op boorplatformen in de wereld.
Het deiningscompensatiesysteem Scantrol AHC is ontwikkeld om kranen en lieren aan boord van boorplatformen beheersbaar te maken, zodat vanaf het dek van het platform veilig en efficiënt kan worden gewerkt. Het complete systeem bestaat uit een vierdimensionale sensor, een besturingseenheid en een bedieningseenheid.
De sensor wordt meestal in de radarmast van het schip geplaatst. Het regelalgoritme voor de besturingseenheid wordt gedefinieerd op basis van de karakteristieken van de lier (lees: de op- en afrolsnelheid en de dynamische eigenschappen), de eigenschappen van het schip, de gevoeligheid van het schip met betrekking tot deinen en de last.
In alle gevallen worden met de klant van te voren heldere afspraken gemaakt over de grenswaarden (operation window). Denk hierbij aan afspraken over de toegestane golfslag om nog veilig en verantwoord te kunnen werken. Met behulp van de bedieningseenheid kan de lier uiteindelijk door de operator worden ingesteld en bediend.
Bij aanschaf van een Scantrol AHC-systeem start Elsto Aandrijftechniek, in nauwe samenwerking met Scantrol AS, met het uitvoeren van een analyse op basis van de operationale eisen, de lierparameters en de gewenste simulatieresultaten. De resultaten van deze analyse zijn vervolgens bepalend voor het totale besturingsysteem dat uiteindelijk wordt geleverd. Zo kan afhankelijk van de deiningsperiode en de hoogte van de deining de liersnelheid van de meegeleverde lier variëren van 0,3 tot 3,1 ms. De lastvariabelen worden in alle gevallen aan boord ingegeven door de operator.