Elsevier Opleidingen introduceert per 1 september een nieuw opleidingsconcept dat vaktechnici breder inzetbaar maakt. De opleidingen zijn zo ingericht dat de deelnemer na afloop niet alleen over de nodige technische kennis beschikt. Maar ook over de tegenwoordig minstens zo belangrijke communicatieve en persoonlijke vaardigheden. Hiermee komt Elsevier tegemoet aan de vraag van bedrijven naar allround medewerkers.
“Als technicus moet je tegenwoordig breed inzetbaar zijn en zelf oplossingen kunnen bedenken – niet alleen iets weten van elektrotechniek, maar bijvoorbeeld ook van werktuigbouw en aandrijftechniek – daarnaast moet je ook klantgericht kunnen handelen, kunnen denken in oplossingen en kennis kunnen delen”, aldus René Leermakers, algemeen directeur van Elsevier Opleidingen.
Leermakers: “Kennis en vaardigheden alleen zijn allang niet meer voldoende. Werkgevers vragen om continue persoonlijke ontwikkeling. Dan blijven medewerkers ook op de langere termijn inzetbaar. We werken daarom in onze opleidingen voortaan ook aan ondernemersvaardigheden als het oplossend vermogen en de eigen verantwoordelijkheid van de vaktechnicus. Zodat hij slagvaardiger en effectiever wordt in de praktijk. Daarvoor hebben we een nieuw opleidingsconcept ontwikkeld dat uitgaat van de persoonlijke doelen en de persoonlijke praktijksituatie van de deelnemer. We zetten e-learning, e-coaching en een internetforum in om de deelnemers tijdens, maar vooral ook ná de opleiding te ondersteunen.”
Leermakers verwacht veel van met name e-coaching omdat deze nieuwe vorm van begeleiding ervoor zorgt dat de deelnemer het geleerde ook daadwerkelijk gaat toepassen in de praktijk. Elsevier Opleidingen mikt daarmee op een groter opleidingsrendement voor iedere deelnemer.
Elsevier Opleidingen te Zwijndrecht is een onderdeel van Reed Elsevier, een wereldwijde uitgever van wetenschappelijke, juridische en vakinformatie en van opleidingsproducten. Jaarlijks volgen meer dan 10.000 mensen een van de 90 opleidingen van Elsevier Opleidingen. Bij Elsevier Opleidingen werken circa 400 mensen in loondienst en op free lance basis. Na een reorganisatie in 2004 en een uitgebreide marktverkenning in 2005, introduceert Elsevier Opleidingen een nieuw opleidingsconcept en voert vanaf augustus 2006 een nieuwe naam en een nieuw logo.