Branche nieuws

Een diepwater-constructieschip (DCV), gebouwd in Korea en Nederland, gaat elektromotoren van Rotor (onderdeel van Regal Beloit) gebruiken voor de meer- en ankerlieren. Het schip van Heerema Marine Contractors zal naar verwachting dit kwartaal voor het eerst in bedrijf worden genomen. Het heeft een laadvermogen van 4.500 ton, een hefvermogen van 4.000 ton en het kan pijpleidingen leggen tot een diepte van 3.500 m.

Het DCV Aegir, genoemd naar een Noorse zeegod, is een groot enkelromps vaartuig dat complexe infrastructurele werken en pijpleidingprojecten in extreem diep water kan uitvoeren. Het heeft genoeg hefcapaciteit om vaste platforms in relatief ondiep water neer te zetten. Het schip is snel en heeft accommodatie voor driehonderd personen. Dit maakt de Aegir tot één van de capabelste en modernste schepen in zijn klasse.

Ankerlieren
Voor de ankerlieren worden Rotor-motoren van het type 5RN315L06 200kW IC410 gebruikt. Dit zijn driefasen motoren met een gietijzeren constructie, die alle ankerbewegingen van het schip zullen gaan verzorgen. De meerlieren voor de pontons krijgen de iets kleinere 5RN315L06 190kW IC410, maar dan wel met speciale rem- en regelsystemen.

Het DCV Aegir, dat al sinds 2011 in aanbouw is, heeft onder andere een hoofdkraan, dekruimte voor drie grote leidinghaspels, een RJ-legtoren met een diepwater A&R-systeem, twee extra gelede kranen en talloze andere specialistische systemen voor offshore bouwactiviteiten.

Het schip zal naar verwachting dit kwartaal voor het eerst in bedrijf worden genomen. Het heeft een laadvermogen van 4.500 ton, een hefvermogen van 4.000 ton en het kan pijpleidingen leggen tot een diepte van 3.500 m.

MS Aegir wordt gebouwd voor Heerma Marine Contractors, wereldleider in de belevering van de offshore olie- en gasindustrie. De Leidse onderneming vervoert, installeert en verwijdert alle soorten offshore constructies en heeft enkele van de grootste kraanschepen ter wereld in dienst.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven