De zonne-auto van de TU Delft is donderdag als tweede gefinisht in de World Solar Challenge in Australië. De Nederlandse studenten moesten alleen een Japans team voor laten gaan. Voor Nederland doet ook nog een team mee van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool, de 21Revolution. Dat team ligt ondanks een crash op dinsdag momenteel elfde.
De World Solar Challenge is een race van 3010 kilometer van Darwin naar Adelaide voor auto’s die op zonne-energie rijden. De race begon zondag en na een dag stonden de Japanners al aan kop met hun auto, deTokai Challenger. Het Nuon Solar Team van de Delftse Studenten won de afgelopen vier edities van de race.
Toegepaste lagers
Naast Permaglide glijlagers en ELGES stangkoppen, die toepassing vinden in de wielophanging en de stuurinrichting, zijn FAG superprecisie hoekcontactlagers gebruikt in de wiellagering en de motorlagering van Nuna5. Er is gekozen voor hybride lagers in P4-nauwkeurigheid met keramische kogels.
De keuze voor dit lagertype komt vooral voort uit de eis om een zo laag mogelijke rolweerstand te bereiken en daarmee het rendement van het voertuig zo hoog mogelijk te maken. Scheaffler levert de genoemde merken op de Nederlandse markt.