Branche nieuws

De Schaeffler-groep wil een controlerend minderheidsbelang nemen in Continental AG (dat een drie keer zo hoge omzet heeft) en gezamenlijk uitgroeien tot een toppositie in de toelevering aan de automobiel- en overige industrieën. Het management van laatstgenoemde echter wil onafhankelijk blijven en een eigen koers varen. Pogingen van Conti om Schaeffler buiten de deur te houden, hebben echter schipbreuk geleden. Op 20 augustus maakten beide partijen bekend een akkoord te hebben bereikt over een minderheidsbelang van Schaeffler in Continental.

We zetten de feiten chronologisch op een rijtje.

Op maandag 14 juli meldt de Financial Times Deutschland, dat de Schaeffler-groep zich direct en via Call-opties heeft verzekerd van een belang van zo’n 30% in Continental. Volgens de krant heeft men pas op vrijdag 11 juli Continental geïnformeerd en lijkt de transactie op een overval. Het management van Continental bevestigt dat een kort gesprek heeft plaatsgevonden met het management van Schaeffler. 

Op dinsdag 15 juli laat de Schaeffler-groep weten dat het streeft naar een strategisch belang van meer dan 30% in Continental AG. Dat hoeft geen meerderheidsbelang te zijn. Schaeffler ziet in de samenwerking van beide internationaal opererende toeleveranciers voor de automobielindustrie mogelijkheden om Duitsland wereldwijd sterker te maken en arbeidsplaatsen in Duitsland te verzekeren. Het familiebedrijf spreekt speculaties in de financiële pers dat het de bandendivisie van Continental zou willen afstoten om de overname te financieren, tegen.

Continental bijt van zich af
Op woensdag 17 juli laat Continental weten, dat het het bod van Schaeffler afwijst . Men vindt het niet in overeenstemming met de werkelijke waarde van het bedrijf en verwijt Schaeffler dat het op een goedkope manier de controle over het concern wil overnemen. Men gelooft het niet dat Schaeffler streeft naar een minderheidsdeelname en wil alleen een financiële deelname door externe partijen tot 20% ondersteunen. De Raad van Bestuur van Conti zal de belangen van alle aandeelhouders en andere betrokken te verdedigen.
In een reactie toont het management van Schaeffler weinig begrip voor het standpunt van Continental. Beide ondernemingen zijn actief in een vergelijkbare branche en zijn complementair in hun portfolio. Schaeffler zou de financiering op eigen kracht kunnen realiseren en stelt verder dat het verwerven van aandelen niet in strijd is met de wet. Op 20 juli  wordt deze verklaring herhaald.

 De buitenwereld reageert
Op vrijdag 18 juli zegt Volkswagen voorstander te zijn van een samengaan maar men waarschuwt voor een vijandig bod en voor een langdurige strijd. Ook familiebedrijf Porsche , dat een vergelijkbare tactiek volgt in een bod om datzelfde Volkswagen over te nemen, juicht de overnamepoging toe. “Dit is wederom een voorbeeld dat familiebedrijven het beter doen dan aan de beurs genoteerde bedrijven”, laat men fijntjes weten.

Ook de nationale politiek bemoeit zich er mee. Regeringspartijen CSU en SPD willen een strengere meldingsplicht in situaties waarin partijen een groot aandeel in een onderneming verwerven. Het Duitse ministerie van Financiën zegt echter dat men het niet noodzakelijk acht om de wetgeving te veranderen en een overname niet kan verhinderen. Men onderzoekt overigens wel of aan de meldingsplicht is voldaan.

Toenadering
Op 23 juli melden de Raad van Toezicht en de Raad van Bestuur van Continental AG dat het aangekondigde overnamebod van de Schaeffler groep niet in overeenstemming is met de waarde van de onderneming en de belangen van de onderneming geen recht doet. Ze verwerpen de offerte in de huidige vorm en pleiten voor een juridische toetsing van de benadering van Continental AG door de bevoegde autoriteiten.

Diezelfde dag keurt Eurocommisaris Nellie Kroes (mededingingszaken) de op vergelijkbare wijze tot stand komende overname van Volkswagen door Porsche goed. De sportwagen- en SUV-fabrikant heeft al een belang van 31% in de grootse autoproducent van Europa en wil dat uitbreiden tot 50%.

Het management van Continental doet vervolgens verwoede pogingen om Schaeffler buiten de deur te houden. Het zoekt steun in binnen- en buitenland bij banken en grote financiers. Bij bepaalde partijen in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten lukt dat ook maar andere financiers houden de deur hermetisch dicht. Ook binnen Continental zelf lijken de rijen niet gesloten te zijn. Op 11 augustus concludeert Financial Times Deutschland dat pogingen om een kapitaalinjectie te krijgen en het aandeel van Schaeffler te laten verwateren, schipbreuk dreigen te lijden. Intussen komt de datum dat het bod van Schaeffler op de aandelen afloopt (27 augustus) langzaam naderbij.

Op 13 augustus adviseren de Raad van Commisarissen en Raad van Bestuur van Continental aandeelhouders wederom het aanbod niet te accepteren. Ze vinden de door Schaeffler KG geboden prijs te laag en ze vrezen bovendien belastingnadelen en hogere herfinancieringskosten. Ook zouden de economische voordelen van een samengaan beperkt zijn. Synergieën zouden zijn vooral te vinden zijn bij de productie van overbrengingen en in de toekomst op het gebied van hybride technologie. Op deze terreinen zijn er al samenwerkingen met andere ondernemingen.

De Raad van Bestuur van Continental maakte echter tevens bekend dat men bereid is tot gesprekken op kortere termijn met de Schaeffler Groep en nu zonder voorwaarden vooraf. De Schaeffler Groep laat direct daarop weten verheugd te zijn over deze stap.

 

Op 20 augustus is het dan zover. Beide partijen maken bekend dat ze een akkoord hebben bereikt over een deelname van Schaeffler over Continental. De details vindt u elders op deze website.

De kemphanen
Continental AG is met een geconsolideerde omzet van meer dan 26,4 miljard Euro in het jaar 2008 een belangrijke toeleveranciers voor de automobielindustrie. Het concern is producent van remsystemen, systemen en componenten voor aandrijving en rijaandrijving instrumentatie, infotainment, voertuigelektronica, banden en technische rubberproducten. Het bedrijf draagt bovendien bij aan communicatienetwerken in de automobiel. De onderneming biedt momenteel werkgelegenheid aan 150.000 medewerkers in bijna 200 vestigingen in 36 landen. In Nederland worden de producten geleverd door Continental Nederland in Barneveld, dat overigens onderdeel is van Pon Holdings.

De Schaeffler groep (met de merken INA, FAG und LuK) is vooraanstaand aanbieder van rollagers en toeleverancier voor de automobielindustrie. Met wereldwijd rond de 66.000 medewerkers in meer dan 180 vestigingen produceert en verkoop de onderneming precisiecompoenten en systemen voor de automobieltechniek, de industrie en de lucht-en ruimtevaart. De Schaeffler groep behaalde in het jaar 2007 een omzet van 8,9 miljard euro, waarvan zo’n 60% via de divisie Automotive. In Nederland heeft het bedrijf een eigen vestiging, eveneens in Barneveld.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven