Branche nieuws

Onlangs publiceerde The Economist een artikel waarin de waterstof-brandstofcel-auto wordt weggezet als ‘eeuwige belofte’, die al te veel overheidsfinanciering heeft opgeslokt. Elektrische auto’s en plug-in hybrides zouden veelbelovender zijn. Frank de Bruijn, unitmanager ECN Waterstof & Schoon Fossiel, is het hier niet mee eens. Hij betoogt dat in de auto van de toekomst de brandstofcel het bereik van de elektrische auto zal vergroten, terwijl de accu de levensduur van de brandstofcel verlengt.

Terwijl de meeste energiespecialisten beseffen dat er niet één enkele oplossing voor ons probleem is, heeft The Economist toch één nieuwe winnaar aangewezen: de elektrische auto. De Bruijn: “Jammer genoeg is het leven niet zo eenvoudig. Een rijafstand van zo’n 600 km gecombineerd met het opladen binnen 5 minuten kunnen batterijen, in tegenstelling tot benzine, niet bieden. Brandstofcelauto’s die op waterstof rijden, zoals de allernieuwste Toyota-brandstofcelauto, hebben deze combinatie juist wel bewezen.”

Samenwerken
“Hoogstwaarschijnlijk zullen batterijen en brandstofcellen niet concurreren maar samenwerken. De brandstofcel zal het bereik van de autobatterij vergroten, terwijl de batterij de levensduur van de brandstofcel zal verlengen. Die combinatie zal het formaat van zowel de batterij als de brandstofcel verkleinen, en hiermee ook de vraag naar het schaarse platina beperken. Beide technologieën bieden het voordeel dat ze energiebronnen ontkoppelen van eindgebruik, zodat we het gehele spectrum van energiebronnen kunnen gebruiken om te kunnen voldoen aan de grote vraag naar energie voor transport. Geen enkele hernieuwbare energiebron zal afzonderlijk aan deze vraag kunnen voldoen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven