AMK Aandrijf- en Besturingstechniek sponsort het raceteam van TU Delft (DUT Racing) met motoren en drives voor Formula Student Electric (FSE). DUT Racing was in 2010 succesvol door, in een veld van 91 universiteitenteams, de Formula Student Combustion (FSC) te winnen.
FSC is een raceklasse met verbrandingsmotoren, die wordt georganiseerd door Formula Student Germany, een wereldwijde ontwerpcompetitie voor aanstaande ingenieurs. Formula Student Electric (FSE) is een relatief nieuwe klasse binnen deze competitie, die in 2010 startte met elektrisch aangedreven raceauto’s.
Sponsoring
AMK sponsorde in 2010 Greenteam Stuttgart van de Universität Stuttgart, om te tonen waar het bedrijf staat met elektrische voertuigaandrijvingen. Dat Greenteam Stuttgart vervolgens de FSE klasse zou winnen, was mooi meegenomen.
DUT Racing heeft besloten om in 2011 van de FSC klasse (met verbrandingsmotoren) over te stappen naar de FSE klasse (elektromotoren). Gezien de resultaten van Greenteam Stuttgart heeft DUT Racing contact gezocht met AMK voor het leveren van motoren en drives. Voor de motorenfabrikant aanleiding om een sponsorovereenkomst af te sluiten met het studentenraceteam.
Elektrische racewagen
De DUT 11 elektrische raceauto wordt aan de achterwielen aangedreven door twee vloeistofgekoelde permanent magneet motoren van AMK. Hoewel de motoren van zichzelf al een relatief laag gewicht hebben, heeft DUT Racing nog wat gewicht weg kunnen schaven. In racetrim zullen ze elk 28 kW leveren bij een massa van circa 11 kg. Een gebruikelijke maatstaf binnen de automobielindustrie voor een goede elektrische aandrijving is 1,8 kW / kg. Deze motoren zitten op 2,5 kW/kg. DUT Racing heeft de eveneens vloeistofgekoelde drives aangepast aan de beschikbare ruimte en heeft ook hier een gewichtsoptimalisatie weten door te voeren.
DUT Racing verwacht met de DUT 11 raceauto uit te komen op een massa van zo’n 180 kg. Het team Racing verwacht hiermee de lichtste auto van het veld neer te zetten. Met in totaal 56 kW levert dat een gewicht / vermogensverhouding op van 3,2 kg / kW, vergelijkbaar met een Ferrari 458 Italia. De races vinden plaats in juli en augustus in Engeland en Duitsland.