Imtech (technische dienstverlening in Europa) maakt bekend dat het onlangs het 25-ste schip heeft voorzien van (diesel)elektrische voortstuwing. Dit is een milieuvriendelijke technologie die schepen in staat stelt om een betere verbranding tot stand te brengen waardoor minder brandstof verbruikt wordt. Gevolg hiervan is een aanzienlijke lagere uitstoot van milieubelastende CO2 (kooldioxide) en Nox (stikstofoxiden).
Naast een bijdrage aan de Kyoto-doelstellingen kent deze technologie een langere levensduur. Dit komt doordat het te leveren vermogen over meerdere diesel-generatorsets wordt verdeeld die op een constant toerental draaien. Hierdoor ontstaat minder slijtage en is minder onderhoud nodig.
Een ander voordeel is dat de dieselmotor die de elektriciteit opwekt, op elke gewenste plek aan boord van een schip geplaatst kan worden, hetgeen vrijheid in het ontwerp geeft. Daarnaast worden geluid en trillingen aan boord met (diesel)elektrische aandrijving sterk gereduceerd.
De Fairmount Marine Fjord is van het type semi-submersible Heavt Transport Vessel (foto: Fairmount Marine)
De aandrijving maakt het tot slot ook mogelijk de schroef veel nauwkeuriger aan te drijven. In combinatie met een ’thruster’ of een ‘pod’, dat zijn draaibare schroeven, wordt het schip nauwkeuriger bestuurbaar en neemt de wendbaarheid aanzienlijk toe. In combinatie met satellietnavigatie kunnen schepen op exact dezelfde locatie blijven liggen of nauwkeurig manoeuvreren. Dit laatste is ook het geval met het 25-ste schip dat van (diesel)elektrische voortstuwing wordt voorzien. Dit is een semi-afzinkbaar ladingsschip van Fairmount Marine voor het liften en daarna ergens op zee plaatsen van zwaar offshorematerieel. Door (diesel)elektrische voortstuwing te combineren met draaibare schroeven en satellietnavigatie kan dit schip onder de zwaarste weersomstandigheden zijn werkzaamheden eenvoudig uitvoeren en blijft het exact op dezelfde locatie liggen.