Ga naar hoofdinhoud

2007 beste jaar ooit voor scheepsbouw

Het Nederlandse scheepsbouwcluster was in 2007 goed voor een omzet van 7,6 miljard euro en een werkgelegenheid van ruim 35.000 fulltime banen. Zowel de scheepswerven (nieuwbouw en reparatie) als de maritieme toeleveringsindustrie presteerden zeer goed. Grootste uitdaging is momenteel het vinden van technisch personeel op alle niveaus. Voorzitter Van der Wal van Scheepsbouw Nederland, stelt in het jaarverslag dat 2007 alle records heeft gebroken.

‘Voor het Nederlandse scheepsbouwcluster was 2007 het beste jaar ooit’, aldus Van der Wal. Gemeten in orderintake werd Nederland de grootste scheepsbouwer van Europa, zowel in aantal vaartuigen als in tonnage. In opgeleverde schepen en orderportefeuille bevond Nederland zich in de top drie. Nederland lijkt nog meer dan andere Europese concurrenten te profiteren van de aangetrokken scheepsbouwmarkten.

Technisch personeel
Om in de toekomst succesvol te blijven opereren moet er veel technisch personeel worden geworven. Dit stelt nieuwe eisen aan opleiden, werven en het behoud van personeel; kortom aan een actief human capital beleid. Scheepsbouw Nederland heeft de nadrukkelijke ambitie het scheepsbouwcluster hierin te assisteren.

In totaal zijn er in 2007 273 zeegaande schepen opgeleverd. Het exportaandeel bedraagt 74 %. De maritieme omzet van de Nederlandse maritieme toeleveranciers steeg in met circa 20 % naar 4,9 miljard euro. De werkgelegenheid steeg met 14 %. De totale werkgelegenheid in de Nederlandse maritieme toelevering bedroeg eind 2007 ongeveer 16.200 voltijdarbeidsplaatsen.

Grote jachtbouw
De orderintake in de grote jachtbouw bedroeg in 2006 1,1 miljard euro. In 2007 steeg dit cijfer naar 2,3 miljard euro. Het orderboek steeg eveneens opmerkelijk snel; van 2 miljard euro in 2006 naar 3,5 miljard euro in 2007.

Bovenstaande cijfers zijn tijdens de ledenvergaderingen van Scheepsbouw Nederland gepresenteerd. De brancheorganisaties Holland Marine Equipment (maritieme toeleveringsindustrie) en VNSI (scheepsbouw- en reparatiewerven) hebben hun activiteiten per 1 januari 2008 samengevoegd. De nieuwe organisatie heet Scheepsbouw Nederland. 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven