Algemeen

Stof tot nadenken

1

Stikstof. Wie heeft dat woord de afgelopen weken niet horen vallen in de media? Boeren die massaal actie voerden, minder hard rijden op snelwegen, bouwprojecten die stil worden gelegd. Iedereen had het ineens over stikstof. Nu ben ik zelf geen chemicus, maar ik was net gewend aan het feit dat we minder CO2 moeten uitstoten. Nee, nu komt stikstof daar ook nog bij. Gelukkig kon hoogleraar scheikunde Jan van Maarseveen, tijdens een uitzending van De Wereld Draait Door, dat heel goed uitleggen in Jip en Janneke taal. Het gaat vooral om de balans en die is blijkbaar zoek.

waterstof foto Paul Quaedvlieg

Nee, het zijn niet alleen de boeren met hun ammoniak, ook het verkeer, de scheepvaart, de luchtvaart en het buitenland doen een aardige duit in het stikstofzakje. Vooral die laatste groep, het buitenland vond ik interessant. Zijn ze daar ook met stikstof bezig? Via Google Deutschland maar eens gezocht op ‘Stickstoff’. Onder de rubriek nieuws alleen maar schreeuwende berichten als ‘Proteste in Holland eskalieren!’ en ‘Gewalt in den Niederlanden!’ Via Google.co.uk en zoeken op nitrogen: ‘Four provinces backtrack on nitrogen rules after new farmers protests’. Blijkbaar is het buitenland vooral bezig met stikstofnieuws uit Nederland. Maar laten we elkaar niet de put inpraten met al dat negatieve nieuws over stikstof. Er zal iets aan gedaan moeten worden. Maar net als bij koolstofdioxide, zal dat op internationaal niveau moeten gebeuren.

Nu we het toch over stoffen hebben, laten we het eens hebben over waterstof. Momenteel zijn er diverse (grote) spelers die inzetten op brandstofceltechnologie, zoals Bosch, Schaeffler en Freudenberg. Bedrijven die allemaal groot zijn geworden mede als componentleverancier in de automobielindustrie en die hun inkomsten op dat gebied waarschijnlijk de komende jaren zien teruglopen. Want a) er worden minder auto’s verkocht en b) elektrisch rijden is in opmars. En die elektrische auto heeft veel minder onderdelen dan eentje op brandstof. Maar een elektrische auto heeft wel stroom nodig en dus ook een batterij.

Nu is dat bij personenauto’s nog wel te doen, maar bij vrachtwagens, locomotieven en schepen, zeg maar het langeafstandsvervoer, heb je hele grote batterijen nodig. Dat is niet handig, dus zou brandstofceltechnologie een uitkomst kunnen zijn. Geen wonder dat die grote bedrijven hierin stappen. Waterstof? Wen er maar vast aan, het zou wel eens de brandstof van de toekomst kunnen worden.

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

1 reactie op “Stof tot nadenken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven