Algemeen

Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat het bereik niet te snel daalde. Het werd een sport.

Na het interview bij KTR, besloot ik wederom binnendoor te rijden, maar dan net iets anders. Zo belandde ik in de buurt van Vliegveld Twente. Ineens zag ik ze staan, drie stuks maar liefst. Ik moest eigenlijk rechtsaf richting Enschede, maar was zo in shock dat ik naar de ingang reed van het vliegveld. Drie gigantische Boeings 747 van Lufthansa stonden daar geparkeerd in een bleke herfstzon. Alle ramen waren afgeplakt als waren het grote slapende reuzen. Een teken van de coronacrisis waar we momenteel mee te maken hebben. Overal ter wereld staan vliegtuigen geparkeerd en het blijft een trieste blik. Vliegtuigen en zeker deze prachtige jumbo jets zijn technische hoogstandjes en behoren te vliegen.

Zelf heb ik er ook mooie herinneringen aan. Mijn eerste keer in een 747 was richting Azië in 2001. Ik moest voor mijn toenmalige werkgever een aantal mensen in Maleisië gaan opleiden. Ik vergeet het nooit meer, bij het inchecken kreeg ik businessclass aangeboden omdat de KLM-dame zag dat ik een laptoptas bij me had. Ik vond allang het prima. En waar alle passagiers zo slim waren om te gaan slapen, heb ik bijna de hele reis naar buiten zitten staren naar onweersflitsen en prachtige verlichte steden zoals New Delhi, die als diamanten flonkerden in de donkere nacht. Met een immense jetlag tot gevolg! Daarna nog twee keer met een 747 richting Azië gevlogen en nog een keer naar de VS.

Prachtige iconische toestellen, maar niet meer van deze tijd. Bij diverse maatschappijen zijn ze nu vervroegd met pensioen gegaan en een aantal anderen parkeren ze in hoop op betere tijden. Natuurlijk hopen we allemaal op betere tijden, maar kunnen we niet beter hopen op andere tijden? Die Boeings zijn prachtig, ze maakten deel uit van een tijd waarin het economisch altijd maar beter ging en de wereldeconomie fors groeide. Maar is alleen economische groei het doel van ons bestaan?

Moeten we niet verder kijken dan dat? Natuurlijk, mijn hypotheek wordt er ook van betaald, maar je hoort steeds vaker mensen die kritisch kijken naar onze huidige manier van leven. Iets om over na te denken? Toen ik bij vliegveld Twente wegreed richting Enschede, zag ik in de verte nog een aantal slapende reuzen staan. Een treurig gezicht, mooie herinneringen, maar laat ze maar lekker slapen …

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

  • Rood stickertje

    Begin februari ging ik samen met enkele andere vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien… Lees verder →

  • Meltdown

    De afgelopen weken regende het persberichten over de verschuivingen van diverse grote evenementen en beurzen in de industrie. Deden we in januari en februari nog luchtig over het coronavirus, inmiddels is het toch een serieuze zaak om over na te denken en er op te… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven