Blog

Al enige tijd had ik dit voorjaar wat foto’s op Linkedin langs zien komen van een enorme aandrijving in opbouw. Grote tandwielen, lagers, tandwielkasten en remmen. Het zag er indrukwekkend uit. Het bleek om de nieuwe aandrijving te gaan van de Hollandsche IJsselkering. De foto’s van de aandrijving werden, met enige trots, gepost door Hollandia Services. Mijn belangstelling was getriggerd. Daar moest ik meer van weten. Direct contact zoeken met Hollandia Services lukte om de een of andere reden niet, iedereen was druk blijkbaar. Maar uiteindelijk na wat telefoontjes met de afdeling persvoorlichting van Rijkswaterstaat, toch bij de juiste persvoorlichter aangekomen. Na dat eerste contact was er radiostilte tot begin juni. Of ik aanwezig wilde zijn bij het uithijsen van de oude kabeltrommel. Hij had ook nog wat dagbladen uitgenodigd, er zou een fotograaf vanuit een vliegtuigje wat foto’s maken, en ik zou diverse mensen die bij dit project betrokken waren kunnen interviewen. Maar wacht eens even, ik wil een artikel maken over de nieuwe aandrijving, niet over die ‘oude meuk’. Gelukkig begreep de persvoorlichter dat.

Hollandia Services IJsselkering

Een week later was het inhijsen van de nieuwe kabeltrommel en daar had ik meer zin in. Uiteindelijk heb ik daar 2 uur lang wat foto’s gemaakt van een 44 tons kabeltrommel die, met een speciaal frame, op zijn plek hoog in een toren van de Hollandsche IJsselkering werd gehesen, met een speling aan weerszijden van 55 mm! Een bijzondere prestatie, waarbij het een samenspel tussen kraanmachinist, mannen op het ponton waar de kraan stond, mannen in de toren en mannen op de vaste wal. Maar de aandrijving had ik nog steeds niet gezien. Die werd in de dagen erna in onderdelen en deelsamenstellingen naar boven gehesen en gemonteerd tot één geheel. Gelukkig zijn daar genoeg foto’s van gemaakt, want met mijn hoogtevrees was ik nooit-never-niet in de toren omhoog gegaan.

Tijdens het Teams interview met de betrokkenen van Rijkswaterstaat en Hollandia Services, ging het behalve over de aandrijving ook over respect. Respect voor de collega’s en de technische engineers die dit project tot een succes hadden gemaakt. Maar vooral ook respect voor de engineers die in de jaren 50 de allereerste aandrijving hadden uitgedokterd, met alle sterkteberekeningen van dien. Niks geen computers, rekenmachines of simulatiesoftware, maar gewoon alles keihard doorrekenen met de hand. En hoewel ik de oude aandrijving respectloos in eerste instantie ‘oude meuk’ noemde, moet ik die woorden absoluut terugnemen. Zeker voor die tijd was het state-of-the-art technologie, die ook anno 2021 nog feilloos werkte. Met de nieuwe aandrijving kan de Hollandsche IJsselkering zeker weer 50 jaar of meer veilig werken. Een prettig idee nu de opwarming van de aarde en de stijgende zeewaterspiegel nog sneller gaan dan we dachten!

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Schneider Blog

    Partnerblog: ‘De snelle weg naar een CO2-neutrale industrie’

    Er zijn acties nodig op de korte termijn om de risico’s van de opwarming van de aarde te verkleinen. Overheden wereldwijd leggen de industrie daarom doelstellingen op om de transitie naar een CO2-neutrale economie te realiseren. Industriële organisaties zijn volgens de Environmental Protection Agency verantwoordelijk… Lees verder →

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven