Algemeen

Deze week is de vernieuwde Aandrijftechniek gepresenteerd. Dat werd wel eens een keer tijd na twaalf jaar. Okay, een nieuw jasje bedenken, daar komen de meeste redacties samen met vormgevers wel uit. Maar wat wil de doelgroep, wat wilt u als lezer? Juist, kennis opdoen, wat zijn nieuwe ontwikkelingen, wat zijn bedreigingen, maar ook inspiratie vinden voor nieuwe ideeën. Daarmee kunt u zich staande houden in de zich snel veranderende wereld van de aandrijftechniek. Want die wereld, die verandert. En wil je mee in die wereld, dan moet je zelf ook veranderen.

Zes nieuwe pijlers

Zo ook het vakblad Aandrijftechniek. Van oudsher gebaseerd op verschillende soorten aandrijvingen; mechanisch, elektrisch, hydraulisch, pneumatisch, later kwamen daar de besturingen en industriële automatisering bij. We hebben echter het roer iets omgegooid en richten ons vanaf nu op zes nieuwe pijlers: smart industry, machinebouw, maritiem, mobiliteit, robotica en additive manufacturing & engineering. Vanzelfsprekend komen daar alle soorten aandrijvingen nog steeds in voor, inclusief ontwikkelingen die daarbij horen. Denk bijvoorbeeld aan het 3D printen van hydraulische manifolds, de ontwikkeling van nieuwe aandrijfconcepten in metaalbewerkingsmachines, bouwmachines die worden aangedreven door een elektromotor.

Gepassioneerde technische mensen

Wel hebben we aan de titel Aandrijftechniek een nieuwe subtitel toegevoegd: ‘Passion for technology’. Met de nieuwe Aandrijftechniek willen we vooral de passie voor techniek laten zien. Want elke keer bij een bedrijfsbezoek, een interview, het bezoeken van een vakbeurs of een congres, valt mij op hoe gepassioneerd technische mensen vertellen over hun product, hun machine, hun nieuwste ontwikkeling. Zelf word ik daar ook enthousiast van en wil hun verhaal dan ook zo duidelijk mogelijk weergeven voor de lezer. Ik wil hun passie overbrengen naar de lezer. Dat betekent mooie foto’s en verhelderende teksten in een aantrekkelijke vorm.

Aandrijvingen efficiënter te laten draaien

Ook op de beurs World of Technology & Science 2018, waaraan de nieuwe editie grotendeels is gewijd, zie je de passie voor techniek terug. Wat te denken van studententeams van TU’s en hogescholen, die vaak veel vrije tijd opofferen om deel te nemen aan allerlei wedstrijden en challenges? Zij weten al jong dat techniek leuk is, maar dat techniek ook gebruikt kan worden om de wereld beter te maken, om aandrijvingen efficiënter te laten draaien met een energieverbruik of CO2-uitstoot die zo laag mogelijk is. Ook dat hoort bij de veranderende wereld van aandrijftechniek.

En de website? Daar hebben we nu alleen het nieuwe logo aan toegevoegd, en wordt onze belangrijkste nieuwsuiting voor korte berichten en productnieuws. Maar ook deze zullen we in de toekomst aan gaan pakken om u optimaal te voorzien van nieuwe technologische ontwikkelingen.

Ik hoop dat u als lezer deze eerste vernieuwde Aandrijftechniek met veel plezier leest en er genoeg inspiratie in vindt om de wereld, dankzij innovatieve technologie, een betere wereld te maken!

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

1 reactie op “Passie voor (aandrijf)techniek!

  1. Astin de Zeeuw schreef:

    Wij zijn zeer trots aan deze vernieuwde versie de nodige input te hebben gegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven