Algemeen

In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te blijven en de toekomst van hun specifieke markt vorm te geven. Er zijn gedurfde stappen nodig om de efficiëntie, veerkracht en duurzaamheidswinst binnen de industrie te verbeteren. Dan bedoel ik geen voorzichtige stappen in de goede richting, maar concrete stappen die daadwerkelijk veranderingen realiseren en de industrie van de toekomst vormgeven.

Sander van Dasselaar Schneider Electric
Sander van Dasselaar is Vice President Industry Nederland & België bij Schneider Electric. Hij is sinds oktober 2008 werkzaam bij het bedrijf in verschillende rollen en sinds 2016 als VP.

Ik ontmoet regelmatig eigenaren en managers binnen de industrie. Velen gaan ervan uit dat deze gewaagde stappen voornamelijk gericht zijn op de inzet van innovatieve technologie. Veel van hen vergeten echter dat een digitale toekomst ook vraagt om een andere manier van samenwerken, via hun on-premise en virtuele industriële werkplekken.

Drie pijlers voor het realiseren van de industrie van de toekomst

Als we de beloofde voordelen van een toekomstige industriële omgeving willen realiseren, moet de onderliggende technologische infrastructuur drie belangrijke kenmerken bevatten en ondersteunen:

1. Datagestuurde automatisering

Slimme productie wordt gerealiseerd wanneer industriële stakeholders prioriteit geven aan investeringen in innovatieve software en diensten die het verzamelen en analyseren van data mogelijk maken. Door het gebruik van software tools zoals digital twins is het mogelijk om scenario’s te simuleren en een proof of concept te valideren zonder investeringen in hardware. Hierdoor ontstaan er aanzienlijke kostenbesparingen en kortere time-to-market. Bovendien zal het principe van Remote Everything de beleggingstrends domineren. Omdat experts niet fysiek ter plaatse hoeven te zijn om operaties te beheren, verhoogt de flexibiliteit, vergroot de reikwijdte van de invloed van deze deskundigen en worden de gezondheid en veiligheid van de werknemers gewaarborgd.

2. Echte open systemen

De ‘open’ automatisering zoals wij deze kennen, is niet open genoeg. De wereld van, ingesloten industriële automatiseringsmodellen gaat niet langer in op de uitdagingen van een complexere, snel veranderende markt. Industriële medewerkers willen open, modulaire en interoperabele systemen omdat ze flexibiliteit, efficiëntie en snelheid nodig hebben om hun werk te doen. In een dergelijke omgeving begint het concept van ‘universele’ automatisering aan kracht te winnen. Open en collaboratieve universele automatisering, is gebaseerd op standaarden en laat gebruikers kennismaken met een wereld van ‘plug and produce’-toepassingen. Het maakt ‘à la carte’ automatisering mogelijk waarbij kosten en prestaties worden geoptimaliseerd door componenten te monteren zonder rekening te houden met de leverancier. In zo’n universele automatiseringswereld is software losgekoppeld van de onderliggende hardware.

schneider electric industry

Hierdoor kunnen mensgerichte automatiseringsarchitecturen worden ontworpen waarmee gebruikers meer controle uitoefenen en verbeteringen kunnen aanbrengen in belangrijke bedrijfsvariabelen, waaronder de winstgevendheid. De leveranciersonafhankelijke aard van universele automatisering betekent een betere interoperabiliteit. Hergebruik van bestaande activa in een moderne context – ongeacht de leverancier die ze heeft geproduceerd – biedt een gemakkelijke en kosteneffectieve methode om systemen flexibel en up-to-date te houden.

3. Integratie van energie en automatisering

De connectiviteit en integratie van energie en automatisering maakt het mogelijk om real-time prestaties te zien en controleren. Als gevolg hiervan zien exploitanten en ingenieurs van installaties een meetbare impact van hun acties op zowel winstgevendheid als duurzaamheid in elke fase van de levenscyclus van de installatie. Vanuit het oogpunt van winstgevendheid betekent het samenvoegen van elektrische distributie en het ontwerp en de implementatie van procesautomatisering dat er minder tijd wordt besteed aan de overgang van projectontwerpfasen naar operationele fasen. Gecombineerde energie- en procesoplossingen vereisen ook minder fysieke ruimte, waardoor de voetafdruk van de industriële installaties wordt verkleind. Naast een verminderde downtime en een verbetering van de bedrijfsmarges, leert onze praktijkervaring dat de integratie van energie en automatisering de Capex met gemiddeld 15% verlaagt.

Door energiegegevens in de verschillende stadia van de waardeketen vast te leggen en te analyseren, wordt een duurzaamheidsrapportage bovendien aanzienlijk nauwkeuriger. Gegevens van geïntegreerde energie- en automatiseringssystemen maken het mogelijk om energieverbruik te meten, energieprestaties vast te leggen, vergelijkingen te maken met andere faciliteiten en locaties. Ook helpt het om te analyseren hoe energiebesparende initiatieven en investeringen een positieve impact op de duurzaamheid hebben.

Naast het eenvoudig naleven van wet- en regelgeving, kunnen duurzaamheidsactiviteiten nu worden gedocumenteerd en makkelijk naar de buitenwereld worden gecommuniceerd.

Om deze stappen te realiseren is het van belang om een netwerk van partners te hebben. De toekomstige industrie wordt niet bereikt door met één bedrijf of leverancier samen te werken. Naast het delen van expertise moeten strategische partners digitale tools inzetten om op deze manier open innovaties te drijven. De digitale tools moeten nauw aansluiten bij bestaande en nieuwe technologie en vlekkeloos integreren met producten van zoveel mogelijk merken. Kortom, er zijn veel voordelen te behalen in de industrie van de toekomst, cruciaal is om open minded te zijn, te geloven in connectivity in de brede zin van het woord en vandaar uit de infrastructuur te realiseren.

.

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

  • Rood stickertje

    Begin februari ging ik samen met enkele andere vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien… Lees verder →

  • Meltdown

    De afgelopen weken regende het persberichten over de verschuivingen van diverse grote evenementen en beurzen in de industrie. Deden we in januari en februari nog luchtig over het coronavirus, inmiddels is het toch een serieuze zaak om over na te denken en er op te… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven