Blog

Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan.

Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant op? Deze van oudsher mechanische markt transformeerde de afgelopen jaren al richting de automatisering, maar gaat nog meer veranderen richting software en digitalisering. Digitalisering van de industrie is essentieel voor het toekomstig verdienvermogen van Nederland. Dat was onlangs nog te lezen in de actualisatie van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie die de overheid bekend maakte. Wil Nederland bij de digitale koplopers van Europa blijven, dan moeten bedrijven, consumenten en overheden sneller en innovatiever inspelen op het hoge tempo waarmee maatschappij, economie en industrie digitaliseren.

Over digitalisering in de industrie hebben we de afgelopen tijd al vaker gepubliceerd, zowel analoog op papier als digitaal op onze website. Maar wat staat de engineer te wachten die een machinedeel of een aandrijving moet ontwerpen? Waar moet hij rekening mee houden als digitalisering in de aandrijftechniek de toekomst heeft? Want die digitalisering in de aandrijftechniek, daar is geen ontkomen meer aan!

Daarom is dit het thema van onze eerste Nationale Aandrijftechniekdag, die wij, samen met onze vier partners Bosch Rexroth, Festo, Lenze en Nidec Netherlands gaan organiseren. Gezien alle corona-perikelen en beperkingen rondom het organiseren van een live-event, doen we dat online, digitaal dus! U hoeft zich alleen maar digitaal aan te melden. Er zijn 12 kennis-sessies met onderwerpen als verschuiving van hardware naar software, engineerkosten beperken door slimme engineersoftware, elektrificatie mobiel en maritiem, normering cyber security, condition monitoring, cloud services, 3D printing en ga zo maar door.

Voor ieder wat wils of u nu mechanisch, elektrisch, mechatronisch of softwarematig actief bent in de techniek. Maar wel thema’s waar u wat aan heeft. En het mooie is dat u deze Aandrijftechniekdag online gratis vanachter u computer, laptop, of smartphone kunt bekijken en interactief deelnemen. Het enige wat het u kost zijn 3 uur van uw tijd. Geen reistijd, geen parkeerstress of met een mondkapje in het OV. En niet onbelangrijk, de datum is dinsdag 6 oktober van 13.00 uur tot 16.00 uur. Digitalisering in de aandrijftechniek, geen ontkomen meer aan!

Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Parkeerplaatsen bij ROVC Ede

    Parkeren XL

    Onlangs zat ik een programma te kijken over het pensioenstelsel in Nederland en de vernieuwingen die er aan gaan komen. In deze documentaire worden meerdere mensen geïnterviewd die hun pensioen ‘anders’ hadden geregeld. Een echtpaar van middelbare leeftijd dat in India kon leven zonder veel… Lees verder →

  • Hollandia services

    Respect

    Al enige tijd had ik dit voorjaar wat foto’s op Linkedin langs zien komen van een enorme aandrijving in opbouw. Grote tandwielen, lagers, tandwielkasten en remmen. Het zag er indrukwekkend uit. Het bleek om de nieuwe aandrijving te gaan van de Hollandsche IJsselkering. De foto’s… Lees verder →

  • Schneider Blog

    Partnerblog: ‘De snelle weg naar een CO2-neutrale industrie’

    Er zijn acties nodig op de korte termijn om de risico’s van de opwarming van de aarde te verkleinen. Overheden wereldwijd leggen de industrie daarom doelstellingen op om de transitie naar een CO2-neutrale economie te realiseren. Industriële organisaties zijn volgens de Environmental Protection Agency verantwoordelijk… Lees verder →

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven