Blog
perfect world Toyota autonoom
Is een perfecte wereld ook altijd even leuk? (foto: Toyota)

Onlangs keek ik met veel interesse een video van het nieuwe e-Palette systeem van Toyota. Om dit nieuwe mobiliteitssysteem uit te leggen reden de voertuigjes rond in een gesimuleerde zonnige omgeving, brede lege straten, frisgroene bomen, witte villa’s en glinsterende kantoorpanden. En bovenal eerlijke mensen, die perfect reageren op zo’n autonoom voertuig. Al met al een perfecte wereld!

Het concept bevatte ook een aantal rijdende winkels. Wat te denken van een autonome schoenenwinkel die bij een klant langsgaat voor een paar nieuwe sportschoenen. Een ander voorbeeld sprak mij ook wel aan, een engineer ontwikkelt diverse onderdelen, maar zijn bedrijf beschikt niet over een 3D-printer. Een rijdende 3D fab-shop komt voorrijden en de betreffende engineer kan zijn onderdelen zelf printen.

Ik zie wel wat in die autonome voertuigen, rijdende winkels en zelfs autonome bouwmachines en landbouwvoertuigen. Bovendien wordt het ook allemaal veel veiliger. Professor Maarten Steinbuch van de TUe, die midden januari werd geïnterviewd door het Tv-programma EenVandaag, sluit zelfs niet uit dat het vanwege de veiligheid verboden wordt om zelf te rijden! Volgens hem wordt 2018 hét jaar van elektrisch rijden en zal autonoom rijden niet snel daarna volledig doorbreken.

Maar een verbod om zelf te rijden? Wordt autorijden straks ingeschaald in het alsmaar uitbreidende pakket aan beperking en betutteling? Net zoals roken op een terras of loslopende katten? Autonoom rijden zal best bijdragen aan de veiligheid en aan een meer perfecte wereld. Maar is perfect ook altijd even leuk?

Daarna zie ik Steinbuch met veel plezier in de Deux-chevaux stappen van EenVandaag en zit hij met een grote grijns achter het smalle stuur. Naast hem klappert het zijraampje en ik zie hem genieten van het autoritje. Gelukkig, hij is ook maar een mens!

Paul Quaedvlieg

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

  • ‘Grand Fabrique Europa’

    Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman… Lees verder →

  • Aandrijftechniekdag 2020 digitalisering

    Nationale Aandrijftechniekdag

    Heeft u eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook zo’n digitaal horloge gehad? Ze waren destijds helemaal hip, verdwenen toen van het straatbeeld en tegenwoordig zijn het de smartwatches die het doen. Naast de exclusieve mechanische merkhorloges dan. Gaat het met de aandrijftechniek dezelfde kant… Lees verder →

  • Rood stickertje

    Begin februari ging ik samen met enkele andere vakjournalisten naar Nashville, Tennessee. Bij het boarden naar de Boeing 787 Dreamliner op Schiphol kreeg iedereen een rood stickertje op zijn of haar paspoort als teken dat we twee weken daarvoor niet in China waren geweest. Indien… Lees verder →

  • Meltdown

    De afgelopen weken regende het persberichten over de verschuivingen van diverse grote evenementen en beurzen in de industrie. Deden we in januari en februari nog luchtig over het coronavirus, inmiddels is het toch een serieuze zaak om over na te denken en er op te… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven