Blog
perfect world Toyota autonoom
Is een perfecte wereld ook altijd even leuk? (foto: Toyota)

Onlangs keek ik met veel interesse een video van het nieuwe e-Palette systeem van Toyota. Om dit nieuwe mobiliteitssysteem uit te leggen reden de voertuigjes rond in een gesimuleerde zonnige omgeving, brede lege straten, frisgroene bomen, witte villa’s en glinsterende kantoorpanden. En bovenal eerlijke mensen, die perfect reageren op zo’n autonoom voertuig. Al met al een perfecte wereld!

Het concept bevatte ook een aantal rijdende winkels. Wat te denken van een autonome schoenenwinkel die bij een klant langsgaat voor een paar nieuwe sportschoenen. Een ander voorbeeld sprak mij ook wel aan, een engineer ontwikkelt diverse onderdelen, maar zijn bedrijf beschikt niet over een 3D-printer. Een rijdende 3D fab-shop komt voorrijden en de betreffende engineer kan zijn onderdelen zelf printen.

Ik zie wel wat in die autonome voertuigen, rijdende winkels en zelfs autonome bouwmachines en landbouwvoertuigen. Bovendien wordt het ook allemaal veel veiliger. Professor Maarten Steinbuch van de TUe, die midden januari werd geïnterviewd door het Tv-programma EenVandaag, sluit zelfs niet uit dat het vanwege de veiligheid verboden wordt om zelf te rijden! Volgens hem wordt 2018 hét jaar van elektrisch rijden en zal autonoom rijden niet snel daarna volledig doorbreken.

Maar een verbod om zelf te rijden? Wordt autorijden straks ingeschaald in het alsmaar uitbreidende pakket aan beperking en betutteling? Net zoals roken op een terras of loslopende katten? Autonoom rijden zal best bijdragen aan de veiligheid en aan een meer perfecte wereld. Maar is perfect ook altijd even leuk?

Daarna zie ik Steinbuch met veel plezier in de Deux-chevaux stappen van EenVandaag en zit hij met een grote grijns achter het smalle stuur. Naast hem klappert het zijraampje en ik zie hem genieten van het autoritje. Gelukkig, hij is ook maar een mens!

Paul Quaedvlieg

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven