Algemeen

We kennen allemaal wel de Pioneering Spirit, dat enorme schip met dubbele boeg van Allseas. Het schip kan verouderde booreilanden van het onderstel oppakken en naar vaste wal vervoeren voor verdere ontmanteling. Ook het onderstel kan op de achtersteven meegenomen worden. Qua aandrijftechniek ook best imposant. Acht dieselgeneratoren genereren 95 MW aan vermogen, genoeg energie om de 12 azimuth thrusters van elk 6 MW aan te drijven.

Allseas Pioneering Spirit

De Pioneering Spirit was begin september te zien bij het TV-programma Impossible Engineering. Dit uiterst informatieve programma focust zich op moderne technische hoogstandjes. Maar er wordt ook teruggegrepen op historische pioniers die de weg hebben geplaveid voor de huidige moderne engineers. Terug naar de Pioneering Spirit. Een van de meest indrukwekkende technologieën aan boord zijn wel de vele armen die een complete ‘topside’ kunnen optillen.

Nu is optillen op zich wel te doen, maar de Pioneering Spirit kan dit doen tot golven met een hoogte van 3,5 m. Terwijl het booreiland gewoon stil staat. Vanzelfsprekend wordt daar actieve deiningcompensatie voor gebruikt. Een slim en intelligent hydraulisch systeem dat al langer in de offshore gebruikt wordt. Onder andere bij kranen op schepen of bij gangways tussen schepen en booreilanden of windmolens.

Volgens de televisiemakers van Impossible Engineering ligt het oorspronkelijke idee van actieve deiningscompensatie bij de Franse technicus Paul Magès, ontwerper van het revolutionaire hydropneumatische veersysteem van de Citroën DS. Nu kan ik dat zelf als eigenaar van een Citroën CX, ook voorzien van die geweldige hydropneumatische vering, alleen maar beamen. Elke verkeersdrempel neemt mijn voiture zonder problemen en zonder heftige schokken. Een prima deiningscompensatie dus. Alleen weet ik wel zeker dat de moderne actieve deining-compensatie-systemen toch echt veel geavanceerder zijn.

Bovendien veelal bedacht en verder uitontwikkeld door Nederlandse engineers. Daar mogen we best trots op zijn. Net zoals de Gouden Eeuw, toch? Trouwens over hydrauliek gesproken, Aandrijftechniek nummer 6 staat er vol mee. Qua zware en mobiele aandrijftechniek nog steeds één van de beste keuzes. Bovendien ook nog eens steeds intelligenter. Wilt u daar meer kennis over opdoen, over intelligente hydrauliek? Kom dan op 10 oktober naar de DFPTC 2019 in de DeFabrique in Utrecht. Doet u wellicht ook nog ideeën op voor Impossible Engineering!

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven