Blog

Momenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman meerdere probleem-onderwerpen tackelt. Denk aan de vluchtelingen, het klimaat en met name het massatoerisme.

Zijn boodschap is vooral dat Europa verloedert, net zoals het hotel waarin de ik-persoon (hijzelf dus) zijn intrek heeft genomen om het boek, vooral ook een liefdesroman, te kunnen schrijven. Ik ben benieuwd wat er van zijn roman was geworden als deze ná de coronacrisis was geschreven. Door het massatoerisme kun je voorlopig een vette streep zetten. En nu we allemaal wat minder vliegen en autorijden, wordt het klimaat er hopelijk ook beter van.

Wel heeft de coronacrisis ons met de neus op de feiten gedrukt. We zijn afhankelijk van internationale handel die over de continentsgrenzen heengaan. We zijn in bepaalde markten afhankelijk van de inzet van buitenlandse werknemers. En we moeten onze levensstijl misschien wel drastisch aanpassen. Maar waar bijvoorbeeld Noord-Amerika en China zeggen, we gaan linksaf of rechtsaf, moet daar binnen Europa democratisch over besloten worden. En zijn er teveel belangen bij teveel landen om snel een bepaalde richting te kiezen. Waardoor Europa nog verder verloedert en steeds meer het pretpark voor de rest van de wereld wordt.

Toch zijn er signalen dat er binnen de Europese landen ook mensen zijn die nadenken en vooral kijken naar de lange termijn. Want de coronacrisis in combinatie met bepaalde handelsconflicten, zorgt ervoor dat er meer ideeën en initiatieven komen om van ‘Pretpark Europa’ weer een ‘Grand Fabrique Europa’ te maken. Ervoor zorgen dat de productie weer in Europa gaat plaatsvinden, maar wel op een slimme en schone manier. We willen niet terug naar de klassieke fabriek Europa, met zijn vervuilde rivieren en smerige lucht. Denk alleen al aan het stinkende Ruhrgebied van zo’n 40 jaar geleden. Nee, we hebben nu de kennis en de kunde om het anders te doen. Denk bijvoorbeeld aan digitalisering, robotisering en meer elektrificatie van allerlei industriële aandrijvingen om machines en fabrieken slimmer, schoner en efficiënter te maken. Het kan gewoon, laten we dat dan nu ook doen!

Lees de laatste nieuwe Aandrijftechniek maar eens door en laat uw inspireren wat nu al mogelijk is. En meldt u tevens gratis aan voor ons eerste online congres, de Nationale Aandrijftechniekdag. Zodat u op de hoogte bent van verdere digitalisering in de aandrijftechniek. Want laten we wel wezen; het is op zich prima dat Europa vele miljarden besteedt om bedrijven te redden en enorme massa-ontslagen te voorkomen, maar laten we die miljarden dan ook slim gebruiken. Zodat ‘Grand Fabrique Europa’ straks ook met recht ‘Grand’ kan zijn.

Over Paul Quaedvlieg

Paul Quaedvlieg (1965) is hoofdredacteur van het vakblad en website Aandrijftechniek. Als WTB-er opgeleid maar altijd een passie voor techniek in combinatie met tekst gehad. Na een jarenlange carrière als technical writer in 2001 de switch gemaakt naar de journalistiek. Ervaring opgedaan in de metaalbranche en mobiliteit, ligt zijn hart toch bij aandrijftechniek in de breedste zins des woords. Wordt enthousiast van nieuwe technologische ontwikkelingen en zet deze om in herkenbare en begrijpelijke tekst en beeld. In zijn vrije tijd onder meer bezig met schilderen, wandelen en een hydraulisch geveerde klassieker.

Bekijk alle berichten van Paul Quaedvlieg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Parkeerplaatsen bij ROVC Ede

    Parkeren XL

    Onlangs zat ik een programma te kijken over het pensioenstelsel in Nederland en de vernieuwingen die er aan gaan komen. In deze documentaire worden meerdere mensen geïnterviewd die hun pensioen ‘anders’ hadden geregeld. Een echtpaar van middelbare leeftijd dat in India kon leven zonder veel… Lees verder →

  • Hollandia services

    Respect

    Al enige tijd had ik dit voorjaar wat foto’s op Linkedin langs zien komen van een enorme aandrijving in opbouw. Grote tandwielen, lagers, tandwielkasten en remmen. Het zag er indrukwekkend uit. Het bleek om de nieuwe aandrijving te gaan van de Hollandsche IJsselkering. De foto’s… Lees verder →

  • Schneider Blog

    Partnerblog: ‘De snelle weg naar een CO2-neutrale industrie’

    Er zijn acties nodig op de korte termijn om de risico’s van de opwarming van de aarde te verkleinen. Overheden wereldwijd leggen de industrie daarom doelstellingen op om de transitie naar een CO2-neutrale economie te realiseren. Industriële organisaties zijn volgens de Environmental Protection Agency verantwoordelijk… Lees verder →

  • Willem Alexander Eindhoven

    Parels uit Brabant

    Brabant staat de laatste tijd vol in de belangstelling. Was het eerst al Rob Kemps die de titel ‘de slimste mens van Nederland’ binnenhaalde, eind april was het beurt aan onze Koning Willem-Alexander die de High Tech Campus in Eindhoven bezocht met zijn gezin. Prachtig… Lees verder →

  • schneider electric industry

    Partnerblog: ‘Bouw aan de toekomst van de industrie’

    In de snel veranderende wereld van industriële automatisering wint het daadwerkelijk bouwen aan de toekomst het van het voorspellen. Het is logischer om te bouwen aan de toekomst. Voor industriële bedrijven is de implementatie van innovatie van steeds groter belang om de concurrentie voor te… Lees verder →

  • microchip tekort

    Easter egg dino

    Behalve de coronacrisis en de klimaatcrisis, hebben we nu ook te maken met een chips-crisis. Fabrikanten van consumentenelektronica, smartphones, auto’s, maar ook fabrikanten van besturingen, robots en andere high-tech apparatuur, allemaal willen ze chips oftewel microprocessoren. Er is een dusdanig tekort dat autofabrieken al tijdelijk… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek stemmen 17 maart 2021

    Steven for president

    Je zult maar miljardair zijn in deze tijd. Poeh, dan heb je het echt zwaar! Je kunt niet uit eten in je favoriete drie sterren Michelin restaurant. Je kunt niet of beperkt reizen naar je favoriete land, stad of buitenverblijf. Bovendien als je daar bent… Lees verder →

  • Blog Aandrijftechniek schilderij Paul Quaedvlieg

    Vincent

    Voor degenen die team Aandrijftechniek niet kennen, mijn directe collega heet Vincent. Ik kan met hem goed sparren, grappen uithalen, serieuze meetings hebben en op zijn tijd een biertje pakken. Maar ik ga het niet over hem hebben, sorry Vincent. Er is namelijk een andere… Lees verder →

  • elektromotor asea sweden

    2021, het jaar van de ……

    Het, ik mag wel zeggen, bewogen jaar 2020 ligt achter ons. Velen willen dit jaar zo snel mogelijk vergeten, ik hoef niet te zeggen waarom. We kijken allemaal uit naar dit jaar want slechter kan het haast niet worden voor veel sectoren. Maar is dat… Lees verder →

  • Slapende reuzen

    Eind september reed ik voor een interview naar Hengelo in Overijssel. Ik deed dat volledig elektrisch in een leenauto van mijn garage. Ik koos speciaal voor een toeristische route vanuit mijn woonplaats, een klein uurtje rijden. Lekker afremmen op de elektromotor bij elke minirotonde, zodat… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven